Pikaealisus – kas võit geeniloteriil või pigem elustiili küsimus?

14. veebruar 2014 kell 15:57



regimes netAmeerika kirjanik ja maadeuurija Dan Buettner avaldas 2008. aastal raamatu “Sinine Tsoon: pikaealisuse õpetused kõige kauem elanud inimestelt” (The Blue Zone: Lessons for Living Longer From the People Who’ve Lived the Longest). See raamat sai alguse Buettneri 2005. aastal ajakirja National Geographic tarbeks kirjutatud pikaealisuse teemalisest artiklist.

 

Artikli materjal sai kokku kogutud viiest piirkonnast üle maailma, kus inimesed elavad ebatavaliselt kaua, sageli üle 100 aasta vanaks. Need viis piirkonda on:

  • Sardiinia saare Barbagia regioon Itaalias
  • Okinawa troopilised saared Jaapanis
  • Loma Linda Californias
  • Tilluke Ikaria saar Kreekas
  • Eraldatud Nicoya poolsaar Costa Ricas

Teades, et inimese eluea pikkust mõjutab geneetiline baas vaid 20% ulatuses, hakkas Buettner kaardistama nende viie Sinise Tsooni pikaealiste elanike elustiili ja toitumistavasid, lootuses avastada pika ea saladus. Ta kirjeldab trende, mida ta inimesi intervjueerides täheldas.

 

Sage ja loomulik füüsiline aktiivsus

Kõige mõjukam elustiili faktor on inimeste füüsilise aktiivsuse regulaarsus ja selle loomulikkus. Küsitletud inimesed veetsid sageli lausa 5 tundi päevas tehes oma majapidamises tavalisi aia- või õuetöid. Kusjuures nende füüsiline liikumine oli alati loomulikku laadi − mõõdukas tempos jalutamine, kergete asjade tõstmine või maaharimistööd. Välistatud olid igasugused ekstreemsed pingutused nagu suurte raskuste tõstmine või pikamaajooks.

 

Lihtne taimne toit

Kõiki pikaealisi ühendas sarnane lihtne taimsel toidul põhinev menüü − ohtralt puu- ja aedvilju (eriti kaunvilju) ning vähe rasvu, liha ja küllastatud suhkruid. Nad eelistasid kitsepiima lehmapiimale, tarbisid alkoholi mõõdukalt (üks või kaks pokaali veini toidu kõrvale päevas oli siiski levinud) ning sõid selliseid raskesti seeditavaid toite nagu liha või juust vaid viiel korral kuus, kui üldse. Suur osa toiduks kasutatavatest taimedest olid enda kasvatatud ning väga vähesed tarbisid hooaja väliseid puu- ja aedvilju.

Siin on pikaealiste eelistatud toitude nimekiri iga Sinise Tsooni kohta eraldi välja tooduna:

  • Sardiinia – leib, aedviljad, vähesel määral veini ja kitsejuustu, õige natuke ka liha
  • Okinawa – maguskartul, fermenteeritud sojatooted, riis, aedviljad
  • Loma Linda – värsked puuviljad, kaerahelbed, salat, taimetoidud
  • Ikaria – aedviljad, vein, erinevad ürditeed, natuke liha
  • Nicoya – maisitortillad, oad, puuvili, natuke loomseid produkte (enamjaolt kana ja munad)

Märkimisväärselt suur osa pikaealistest järgis järjepidevalt “80% reeglit”, mis tähendab, et söögikord lõpetati siis, kui kõht oli umbes 80% jagu täis, nad ei harrastanud enese täispugimist.

 

Kuuluvustunne

268-st Buettneri intervjueeritud pikaealisest 263 kuulusid mõnda usulisse kogukonda (millisel usul, see pole tähtis) ja suhtlesid regulaarselt oma mõttekaaslastega. Lisaks nautis valdav enamus neist ka vastatikku toetavat sõprade ja pereliikmete võrgustikku ning mitte keegi ei elanud üksi vanadekodus. Need asjaolud toetavad tugevalt pikealiste suurt kuuluvustunnet, millel omakorda paistab olevat ülipositiivne mõju inimese psüühilisele tervisele.

 

Sage päikese käes viibimine

Kõik Sinised Tsoonid on päikeselised kohad ja pikaealised viibisid oma elustiilist tulenevalt palju aega vabas õhus päikesepaistes. Seega said nad suures koguses D-vitamiini, mis nii nagu arvukad uuringud kinnitavad, on seotud rõõmsa tuju, hea une, tugeva luustiku, hea nägemise ning paljude teiste positiivsete tervisenäitajatega. Kõigele muule lisaks täheldas Buettner, et soe kliima paistab edendavat pingevabamat tööstiili ja ellusuhtumist.

“Selleks, et elada 100-aastaseks, peaksid saama “geeniloteriiga” peavõidu,” märgib Buettner. “Kuid enamik meist on siiski suutelised elama 90-aastaseks ja valdavalt ilma krooniliste haigusteta. Uuritud pikaealised tõestavad, et võttes üle Sinise Tsooni inimeste elustiil on võimalik tavainimesel oma prognoositavat eluiga 10–12 aasta võrra pikendada.”

 

Allikad: Blue Zones, Frederic Patenaude, The Guardian, Okicent, Natural News 1, Natural News 2

Foto: regimes.net

 

Toimetas Liina Liisveld