Õpi depressiooni ära tundma ja tee algust tervenemisega

23. mai 2019 kell 19:17



“Teismeliste ja noorte depressioon on tõsine probleem, mis võib kõige kurvemal juhul lõppeda ka enesetapuga. Et vanemate ja noorte kontakt on kahjuks vahel kehvavõitu, on vajalik iga raamat, mis on suunatud eelkõige noortele endile. Roslyn Law “Kuidas aidata depressioonis noori?“ on väga praktiline ja hea selge struktuuriga lugemine. Selles on pikemaid tekste, mis aitavad ennast ja oma muresid analüüsida. Jagub konkreetseid nõuandeid, näiteid ja soovitusi YouToube’i videotegi vaatamiseks. Erilist rõõmu valmistab aga autori lähenemisnurk – oma muredega toimetulekus ei peaks noored (tegelikult mitte keegi) olema üksi, tuleb otsida abiväge,” kirjutab psühholoog, paari- ja pereterapeut Kätlin Konstabel. “Õigupoolest ei pea selle raamatu lugemiseks olema ei noor ega depressioonis, sest selles on väga kasulikke mõtteid kõigile, kes aeg-ajalt oma elu ja suhete sasipundardega hädas on.” Avaldame Law raamatust peatüki, mis õpetab depressiooni ära tundma.

 

Noorte interpersonaalses teraapias ei tegeleta süüdistamisega. Depressioon lihtsalt on ning see pole sinu süü, et sa oled depressioonis ja enese süüdistamine või siis teiste süüdistused ei aita sul terveneda – vastupidi, see teeb asja ainult hullemaks! Vaatamata sellele, et keegi pole süüdi, on sul tõenäoliselt raskusi mitmes valdkonnas, nii peres, sõpraderingis kui ka kooliga seoses.

Pea meeles järgmisi olulisi asju:

  • oluline on terveneda nii ruttu kui võimalik;
  • sinu tervenemine on ka teiste inimeste huvides;
  • selleks et kiiremini terveneda, on täiesti mõistlik paluda teiste inimeste abi.

Kõik nimetatud asjad on väga olulised. Paljud noored, kes kannatavad depressiooni käes, teavad, et abi on olemas, ometigi on neil raskusi selle küsimisega. Võib juhtuda, et muretsed teiste inimeste arvamuse pärast või sellepärast, et muutud neile koormaks.

See on taaskord “hea“ näide selle kohta, kui halba nõu annab sulle depressioon – “ole vait ja kannata üksi“. Ära kuula teda! Paranemise seisukohast lähtudes on väga oluline rääkida oma enesetundest teistele ja lasta neil end raskuste korral aidata. Sa juba tegidki sellega algust, mõeldes sellele, kes võiksid olla sinu meeskonnas!

Kui sa pole veel vaadanud filmi, kus kolm noort inimest räägivad oma depressioonist, siis vaata seda nüüd ja sa saad teada, kui oluline oli nende tervenemiseks teiste inimestega depressioonist rääkimine. Filmi leiad aadressilt: www.bbc.co.uk/education/clips/zxqcd2p

 

Harjutus: halasta endale ja palu abi

Paneme nüüd sinu meeskonna sinu heaks tööle. Püüa vastata järgmistele küsimustele:

  • Kellelt saaksid abi paluda?
  • Kas saaksid seda paluda mõnelt oma meeskonnaliikmelt?
  • Kuidas saaks see meeskonnaliige sind aidata?
  • Milliseid tegevusi püüad teha, et su enesetunne paraneks, kas-või mõneks ajaks?
  • Millised tegevused oleks parem ära lõpetada selleks ajaks, kuni sul parem hakkab, sest need tegevused on hetkel eriti kurnavad ja väsitavad?

Just nende inimestega, kes sulle küsimustele vastates meenuvad, ongi kõige õigem oma depressioonist rääkida. Kindlasti peaksid hakkama tegema selliseid asju, millel oleks n-ö depressioonivastane mõju ja järgnevalt hakkamegi arutama, millised need tegevused võiksid olla. Raamatu lõpus olevatest 1. ja 2. lisast leiad materjali, mida oleks hea jagada oma lähedastega. Nendes lisades selgitan depressiooni olemust ja räägin, kui oluline roll on paranemise juures lähedaste toetusel. Loe need läbi ja anna lugeda ka oma lähedastele. See jääb su vanematele või hooldajatele ja su meeskonnale koduseks tööks. Lase neil sinu abistamisega alustad!

 

Halasta endale ja lõbutse natuke

Paranemise jaoks on ülioluline leida enda jaoks need tegevused, millel on depressiooni eemale peletav mõju – mõtle läbi kõik need tegevused, mida naudid ja mis su tuju tõstavad, isegi kui ainult hetkeks.

Nagu sa tead, on üheks depressioonile iseloomulikuks jooneks huvipuudus nii inimeste kui ka tegevuste suhtes ja seetõttu suhtled sa inimestega palju vähem kui tavaliselt. Depressioon on halvaks nõuandjaks ja peagi teed sa veelgi vähem ja varsti ei suhtle sa enam kellegagi. Pole mingi ime, et elu näib nii masendav, kui oled loobunud kõigest, mis sulle enne rõõmu valmistas. See kõlab sinu jaoks ehk küll imelikult, aga sa pead hakkama väljas käima ja inimestega suhtlema juba praegu – kasvõi vastu tahtmist, juba enne seda, kui tekib soov seda teha. Loomulikult meeldiks sulle, kui see toimiks vastupidi – “Siis, kui mul parem hakkab, lähen ma välja, kohtun inimestega, proovin uusi asju.“ Kahjuks see depressiooni puhul niipidi ei toimi – ainult siis, kui lähed kodust välja, kohtud inimestega ja proovid uusi asju, hakkab sul parem.

Tunnistan, et esmalt ei paista see just kõige parem plaan olevat! Aga anna endale võimalus tunda end paremini, süüta see väike huvisädemeke, lõbutse natuke. Jah, alguses võib see olla väike sädemeke, nagu fotoaparaadivälk, mis hetkeks ümbritsevat valgustab, enne kui taas pimedus maad võtab. Tasapisi näed sa, et sellest ühest sädemekesest võib saada terve sädemekesteparv, mis valgustab juba palju kauem. Ja tasapisi hakkadki juba asjadest rõõmu tundma ning su enesekindlus naaseb. Depressioon röövib sult nii tunde, et suudad omada kontrolli asjade üle kui ka lootuse ning on üsna loogiline, et mingi aja pärast ei julge sa enam proovidagi. Kuid suhtlemine inimestega, kellega oli tore koos olla, ja nende asjade tegemine, millest kunagi rõõmu tundsid, aitavad sul seda olukorda muuta. Noorte interpersonaalses teraapias keskendutakse nende võimaluste taasloomisele – ja võta appi ka oma meeskond.

See kõik sarnaneb pisut bussi ootamisega. Kui sa tahad bussi peale minna, siis sa lähed bussipeatusesse, sest sa tead, et buss peatub seal. Võib-olla pead veidi ootama, aga lõpuks see buss siiski tuleb. Hakates tegema neid asju, mis sulle varem rõõmu valmistasid, tundub alguses ehk rõõmu ootamine samalaadsena, nagu bussi oota-mine, aga varem või hiljem hakkavad need asjad sulle taas rõõmu valmistama.

 

Mida saad nüüd kohe teha?

  • Kui su sõber teeb ettepaneku midagi teha, võta see ettepanek vastu.
  • Plaani sõbraga kohtumist.
  • Söö tervislikult, et anda oma ajule vajalikke toitaineid.
  • Mine jooksma või jalutama.
  • Loe mõnda head raamatut.
  • Pane oma lemmikmuusika mängima ja tantsi selle saatel.
  • Vaata oma lemmikfilmi.
  • Vaata YouTube’ist videoid.
  • Naera ilma põhjuseta.

 

Roslyn Law

 

Allikas: Roslyn Law “Kuidas aidata depressioonis noori” (Pilgrim, 2019)

Fotod: fksg.org, pilgrim.ee