10 märki sellest, et sul võib olla gluteenitalumatus

6. august 2013 kell 11:25



Bread group

Nisus, rukkis, odras ja kaeras leiduva valgu – gluteeniga – on seostatud juba 55 haigust. Arvatakse, et 99% gluteenitalumatuse või tsöliaakiahaigusega inimesi ei saa kunagi oma haigusest teada ning et näiteks USA-s võib gluteenitalumatuse all kannatada 15% elanikkonnast.

 

Kui sul esineb üks järgnevatest sümptomitest, siis võid ka sina olla gluteenile tundlik.

  • Probleemid seedimisega, nagu näiteks gaasid, puhitus, kõhulahtisus või kõhukinnisus. Viimane esineb eriti tihti lastel peale gluteeniga teravilja tarbimist.
  • Keratosis pilaris – seisund, mille puhul esineb nahal palju väikseid karedaid täpikesi, mis võivad olla nahavärvi, valged, punakad või pruunikad. Tüüpiliselt asetsevad täpid õlavarte välimistel külgedel, kuid mõnikord ka reitel, põskedel ja otsmikul, harvem selja ülaosas. Arvatakse, et selle põhjuseks on rasvhapete ja A-vitamiini puudus, mis on gluteeni soolestikku kahjustava toime sekundaarne tulemus.
  • Väsimus, “udune“ mõtlemine või väsimus pärast gluteeniga toidu söömist.
  • Autoimmuunhaiguse all kannatamine, nagu näiteks Hashimoto türeoidiit (krooniline autoimmuunne kilpnäärme alatalitlus), reumatoidartriit, haavandiline koliit (kroonilist jämesoole põletikku põhjustav haigus), luupus, psoriaas, sklerodermia (nahahaigus) või multiskleroos.
  • Neuroloogilised sümptomid, nagu näiteks pearinglus või tasakaaluhäired.
  • Hormonaalse süsteemi probleemid nagu raskelt kulgev premenstruaalne sündroom, polütsüstiliste munasarjade sündroom või seletamatu põhjusega infertiilsus.
  • Migreenipeavalud.
  • Kroonilise väsimussündroomi või fibromüalgia diagnoos – tihti tähendavad need diagnoosid lihtsalt seda, et sinu arst ei oska väsimuse või valu põhjust välja selgitada.
  • Põletik, paistetus või valu sõrme-, põlve- või puusaliigestes.
  • Meeleoluhäired, nagu näiteks depressioon, meeleolukõikumised ja tähelepanu- ning keskendumishäire.

 

Kuidas testida gluteenitalumatust?

Kõige lihtsam meetod on elimineerida gluteen menüüst täielikult vähemalt 2–3 nädalaks ning siis taas seda tarbima hakata. Kuna see on väga suur valk, siis võib selle kehast välja puhastumine võtta aega väga pikalt, nii et mida pikemaks ajaks see enda toidust välja jätta, seda parem.

Kui sa tunned ennast gluteenivaba menüüga oluliselt paremini või kaasneb selle taas söömisega tervise halvenemine, siis on see teraviljavalk tõenäoliselt sinu jaoks probleemne. Kui eliminineerimismeetod sellele võimalusele viitab, siis diagnoosi kinnitamiseks on võimalik teha ka spetsiaalseid toidutalumatuse teste.

 

Kuidas gluteenitalumatust ravida?

Ainuke võimalus on gluteen menüüst 100%-liselt eemaldada. Isegi gluteenijäägid toidus võivad vallandada immuunsüsteemi reaktsiooni. Tõelise gluteenitalumatuse puhul ei toimi variant, et vahel harva seda endale lubatakse. On leitud, et tsöliaakiahaigusega inimestel suurendas kõigest kord kuus gluteeni tarbimine surmariski 600%.

 

 

Allikas: Mind Body Green

Loe lisaks gluteenitalumatuse kohta: Toitumisabi, Gluten Free Network, Wikipedia, Huffington Post, Food Renegade, Medical News Today

Foto: drhyman.com

 

Toimetas Katrin Suik