Toeta Telegrami!

Telegram hindab üle kõige inimese vabadust ise valida, millist informatsiooni ta lugeda tahab ja meil on väga hea meel, et oleme saanud seda vabadust juba üle kolme aasta pakkuda.

Vajame lugejate toetust, et ka käesoleval aastal tegusalt edasi toimetada. Sinu ühekordne panus - 10 eurot - on ettemaks terve aastatäie sõltumatu, põneva ja kasuliku info eest. Telegrami lugeja vabatahtliku aastamaksu tegemiseks vajaliku info leiad siit.

Igale toetajale kingitus!

NB! Armas püsitoetaja, kuna tegutseme nüüd MTÜ-na, on toetuse konto number muutunud!

Teaduslikult tõestatud: koolisüsteem teeb meid rumalaks

11. mai 2016 kell 10:24



Class-Photo“Järgnev info pärineb JW Wilsonilt, kes on The Advanced Learning Institute’i tegevdirektor. JW on aastaid uurinud, kuidas inimesed õpivad ja see, mida ta on teada saanud, võib kõlada üsna häirivalt. Instituudi andmed põhinevad teadusuuringutel (vt nende kodulehte),” kirjutab koolitaja Kim Kiyosaki.

 

Peamine leid uuringutest on see, et meie koolisüsteem on lapsi läbi aastate kahjustanud ning sama süsteemi kasutavad pea kõik maailma riigid. Järgnevad mõningad tõestust leidnud väited:

  • 97%-l kooliõpetajatest domineerib aju vasakpoolne oimusagar. See on fokusseeritud lugemisele, kirjutamisele ja matemaatikale. Konks on aga siin – 93%-l õpilastest see nii ei ole. Nad ei õpi sel viisil. Teisisõnu, vaid 7% kõigist õpilastest õpivad nii, nagu õpetajad neid õpetavad.
  • Lapse aju areneb enim esimese kaheteist aasta jooksul. Koolis keskendutakse vaid 5%-le kogu ajumahust – vasakule oimusagarale. Ülejäänud 95% ajapikku atrofeerub (kärbub), kuna seda ei treenita ega kasutata. Sama juhtub sinu parema käega, kui lased sel aastaid ilma lihaseid rakendamata vaid rippuda – lihased kärbuvad.

 

Miks ja kuidas see siis täpsemalt koolisüsteemis ilmneb?

Koolisüsteem lukustab lapsed väiksesse klassiruumi (teisisõnu kasti) kaheksateistkümneks aastaks. Seal areneb neil puudulik side pärismaailmaga. Mõtle sellele – lapsed on kaheksa tundi päevas (isegi rohkem koos koolijärgsete tegemistega) koos teiste omavanustega, kellel on üsna sarnased teadmised ja elukogemused. See kestab umbes kaheksateist aastat.

Lisaks kästakse lastel olla vaikselt paigal. Inimene ei ole loodud selliselt õppima. 1969. aastal kirjutas härrasmees nimega Edgar Dale, et kõige halvem moodus õppimiseks on lugemine ja loengute kuulamine – kaks põhilist õppemeetodit meie koolides.

Lausa kriminaalne kõige selle juures on, et samal ajal, kui need 93% õpilastest näevad vaeva, et kirjeldatud süsteemis ellu jääda, surutakse maha ja lülitatakse välja need aju osad, kus nende tegelik geniaalsus peitub. Lapsed lõpetavad kooli uskudes, et nad on rumalad või aeglased ning neil ei ole aimugi, mida nad teha tahavad.

The Advanced Learning Institute’i väite kohaselt on IGA inimene geenius. Tõeline kuritegu on aga see, et geniaalsus vaigistatakse koolis täielikult. Geniaalsus lihtsalt kärbub.

Ei ole üllatav, kui küsida 16-aastaselt, mida ta elus teha soovib, et ta ei oska vastata. Loomulikult ei tea nad seda, kuna nende individuaalset geniaalsust – olgu selleks muusika, mehaanika, purjetamine või söögitegemine – on suurema osa nende elust ignoreeritud.

Mõtle mõnele väljapaistvamale meie aja geeniusele, kes ei järginud või kellele ei meeldinud traditsiooniline koolisüsteem. Siin on üksikud näited: Albert Einstein, Henry Ford, Thomas Edison, Steve Jobs, Walt Disney jne. C.J. Walker (esimene naismiljonär Ameerikas) ei lõpetanud isegi algkooli.

Steve Jobs on koolisüsteemi kohta öelnud: “Ma läksin tõepoolest napilt õnge. Nad olid väga lähedal sellele, et kogu uudishimu minust välja peksta.”

Juhul, kui sa veel ei taibanud, siis tõenäoliselt läbisid sa ise sama koolisüsteemi.

 

Kuidas täna oma geniaalsus leida?

Ükskõik, kas on tegemist sinu lapse või su enda kutsumusega – kuidas seda sütitada? Kuidas saada aru, mida sa elus tõeliselt teha tahad?

The Advanced Learning Institute on väitnud, et unikaalse indiviidina valid sa ainult neid asju ja seda infot, millel on sinu jaoks isiklik tähendus. Seda silmas pidades küsi endalt või oma lapselt esmalt, mis sind huvitab?

Ma ei oska arvata sinu kohta, aga minult ei küsinud koolis mitte keegi, millest ma huvitun. Mulle öeldi vaid, mida pean lugema ja ära õppima… Seega, hakka viima fookust selle suunas, mis sind isiklikult huvitab, ja aktiivselt selle nimel tegutsema. Võib juhtuda, et püüad mitut unistust enne, kui leiad selle, mis sind tõeliselt sütitab ja paneb sind tahtma hommikul voodist välja hüpata!

Mul oli näiteks alati salamõte, et võinuksin lüüa läbi professionaalse golfimängijana. Tahtsin seda teada saada, mistõttu liitusin eelmisel aastal naiste golfiliigaga. Treenisin ja mängisin rohkem kui viimasel viiel aastal kokku. Mida ma avastasin? Seda, et ma väga naudin golfi mängimist, kuid see ei ole minu jaoks niivõrd oluline, et pühendada kogu oma aeg harjutamisele ja mängimisele, saamaks selles suurepäraseks.

JW on öelnud, et tema lõi kuus ettevõtet enne, kui leidis oma kire õppimisteaduse vastu.

 

Kõige olulisem

Peamine on see, et kui sul just ei õnnestunud varakult koolisüsteemi eest põgeneda, on tõenäoline, et geniaalsus, mis on olemas meist igaühes, ootab nii sinus kui su lapses vallapääsemist. Just praegu võib olla õige aeg, et jagada oma unikaalset annet – geeniust iseendas – kogu maailmaga.

Mida sina täna ette võtad, et leida oma sisemine geenius?

 

Kim Kiyosaki

 

Allikad: Edu AkadeemiaKim Kiyosaki

Foto: dalepearce.net

 

Toimetas Ksenia Kask