Facebooki uue rakenduse abil saab sõprade asukohta jälgida

22. aprill 2014 kell 11:48



facebook-friends-nearby-featureSotsiaalmeedia algseks ülesandeks oli inimesi ühendada, kuid nüüdseks on tekkinud olukord, kus see teeb pigem vastupidist. Internetipõhine suhtlemine on muutunud populaarsemaks kui helistamine või näost näkku kohtumine, jättes päris inimsuhtlemise tagaplaanile. Selleks, et julgustada inimesi päris maailmas kohtuma, tõi Facebook eelmisel neljapäeval avalikkuse ette uue rakenduse Nearby Friends, mis võimaldab kasutajatel jagada sotsiaalvõrgustikus enda asukohta ning näha, millised sõbrad on nende läheduses. Facebookile omaselt on rakendusel üks konks, mis on seotud reklaamirahade teenimisega.

 

Nearby Friends kogub reaalajas infot kasutaja asukoha kohta, võimaldades selle isiku sõpradel jälgida tema liikumist ning korraldada kohtumine. Facebooki uudisteruum tõi näiteks kinoskäigu: kui kasutaja läheb kinno, annab rakendus talle teada, millised sõbrad on tema läheduses, et nad saaksid minna filmi koos vaatama või kohtuda hiljem. Nearby Friends näitab lisaks sõprade asukohale seda, kui kaugel need isikud on ning mis ajahetkel nad seal olid.

Soovimatu jälitustegevuse vältimiseks on rakenduse kasutamine piiratud: päris võõras inimene kasutaja infot ei näe. Rakenduse infot näevad vaid inimese Facebooki-sõbrad, kui just kasutaja ei ole piiranud seda infot mingitele kindlatele gruppidele. Selleks, et näha kellegi umbkaudset asukohta, peavad mõlemad osapooled lülitama Nearby Friendsi sisse ning täpse asupaiga saamiseks peab kasutaja andma ise otsese käsklusega oma sõbrale täpsed koordinaadid.

Konksuks Nearby Friendsi puhul on säte nimega “asukohtade ajalugu”, mis tuleb jätta pidevalt töötama. See kogub püsivalt detaile kasutaja asukoha kohta, isegi kui ta tol hetkel rakendust ei kasuta. See tähendab, et isegi kui kasutaja on hetkel lülitanud Nearby Friendsi välja, kogub Facebook andmeid tema asukoha kohta edasi. Siinkohal tuleb tähele panna, et Facebook on üritanud sätte kirjeldamisel vältida hirmutavaid sõnu nagu “jälitama” või “andmete kogumine”, mis võib tekitada selle vääritimõistmist.

“Asukohtade ajaloo” funktsiooni kohta öeldakse, et seda tuleb tööl hoida, et mõni Facebooki rakendus saaks töötada ning et kasutaja saaks näiteks postitada sisu, kuhu ta saab enda asukohta märkida või leida üles lähedalasuvaid paiku. Samuti kasutatakse seda selleks, et mõista, millal on arukas rakenduse kasutajale teatada lähedalasuvatest sõpradest. See tähendab, et rakendus ei edastaks pidevalt teateid näiteks sõbra asukoha kohta, kes töötab kasutajaga ühes hoones.

Kahjuks ei ole inimeste asukoha jälgimine üksnes heasooviliku eesmärgiga loodud funktsioon. Techcrunchi reporteri pärimise peale vastas Facebooki esindaja, et kuigi hetkel ei kasutata andmeid millekski muuks, siis tulevikus hakatakse neid rakendama reklaamide jaoks. Näiteks teab Facebook inimeste tavalisi liiklemismarsruute ning seega edastab kasutajatele reklaame nende äride kohta, mis nende teele jäävad. Kui tekib olukord, kus inimene lendab välismaale, siis saab Facebook hakata talle edastama sealseid reklaame.

Kahtlusi tekitab ka fakt, et “asukohtade ajalugu” paigutab pidevalt kogutud koordinaadid kasutaja tegevuste logisse, kuid seda infot sealt üles leida on keeruline. Inimesed on öelnud, et näib, nagu Facebook üritab meelega inimestel takistada oma “asukohtade ajaloo” kustutamist. Facebooki esindajate sõnul on aga inimestel võimalik oma infot kustutada ning niipea, kui seda tehakse, eemaldatakse see kohe kasutajaliidesest ning ettevõte asub tööle, et andmeid püsivalt süsteemist eemaldada.

Kõigi erinevate tahkudega arvestades on võimalik, et Nearby Friends põrub. Kasutajates võib rakendus tekitada negatiivset emotsiooni ning seega seda ei lülitata tööle, vaid jäetakse n-ö tolmu koguma. Alati on ka võimalus, et rakendus lihtsalt ei tekita kasutajates huvi. Selleks, et kasutajate huvi püüda ning meelitada neid rakendust kasutama, plaanib Facebook hakata paigutama kasutajate uudistevoogu reklaamlauseid nagu “4 sõpra on läheduses, lülita Nearby Friends tööle, et näha, kes need on ja kui lähedal nad on”.

 

Allikad: HackRead, TechCrunch, Mashable

Foto: self.com

 

Toimetas Marlen Laanep