Kas elektriautod on ikka autonduse tulevik?

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

28. veebruar 2023 kell 17:05



Foto: Pixabay / andreas160578

Linnas jalutades võib lihtsasti jääda mulje, et elektrisõidukid on selgelt tulevikutee. Tesla aktsiahinna kiire tõusu tulemusel sai Elon Muskist maailma rikkaim mees ja ettevõte kuulutas oma esimese kasumliku aasta pärast selle asutamist 2003. aastal.

 

Laadimisjaamu ja päikeseparke paigaldavad ka omavalitsused, kes samuti laiendavad oma elektriautode parke. Ford ja GM, samuti Tesla otsesed konkurendid, nagu ka Lucid Motors, kohustuvad loobuma järk-järgult bensiinimootoriga sõidukitest ja looma ainult elektrisõidukeid alates 2035. aastast.

Kas see tähendab, et tulevik on elektriautode päralt? Võimalik, et siiski mitte. Hirm CO2-heitmete ees ja soov neid minimeerida on küll selle turutõuke peamised tõukejõud, aga kas sellest piisab kogu autotööstuse ümberlülitamiseks?

Pealegi ei ole elektriautod sugugi nii keskkonnasõbralikud, kui esmapilgul tundub. Järgnevalt kirjutab engineerine.com, miks elektrisõidukid ei pruugi olla transpordi tulevik.

 

Elektriautod ja keskkonnaprobleemid

Tõsi, võrreldes fossiilkütustel töötavate sõidukitega eraldavad need vähem saasteaineid. Kuid see, et sinu auto ei eralda saasteaineid, ei tähenda, et see poleks keskkonda mõjutanud.

Autotööstuse CO2 heitkogused moodustavad 5–10% sõiduki eluea CO2 heitkogustest. Ja siin tekib probleem ka elektrisõidukitega.

Elektrisõidukite akud asetavad need keskkonda mõjutavate faktorite edetabelisse. Nagu kõik autoosad, tuleb akud mõne aja pärast välja vahetada, kui soovite oma autot sõidus hoida.

Tesla oli vähemalt pingutanud, et pikendada liitiumioonakude eluiga või neid isegi taaskasutuseks kohaldada. Kuid probleem ei lõpe siin. Kui auto on teel, vajab see liikumise hoidmiseks mingit jõuallikat.

Fossiilkütused pakuvad endiselt usaldusväärset vahendit punktist A punkti B liikumiseks kogu maailmas. See pole aga nii elektrisõidukite laadimisjaamade puhul, millest paljudes kohtades üle maailma veel puudu on.

Pilt: engineerine.com

 

Alumine vahemik

Elektrisõidukeid võib kasutada erinevates kohtades ja tingimustes. Niikaua kui olete laadimisega ettevaatlik, ei takerdu ka teie igapäevane teekond poole peal.

Kuigi paljudel inimestel on raskusi gaasinäidikul silma peal hoidmisega, ei ole bensiini lõppemise tagajärjed nii tõsised kui tühja aku korral. Alati on võimalik jõuda lähimasse bensiinijaama, täita kanister ning jätkata reisi.

Ent tühja akuga Tesla on paras peavalu. Selle lähimasse jaama viimiseks tuleb kasutada puksiirautot või leida laadimiseks mõni elektrigeneraator.

Loomulikult teeb Tesla kõik endast oleneva, et hoiatada juhti, kui on aeg laadida. Samuti kuvatakse läheduses olevad laadimisjaamad, mis on endiselt käeulatuses, vähendades samal ajal kiirust, et säästa rohkem energiat.

On veel vahemiku küsimus. Mõnel Tesla mudelil on 400-miiline sõiduulatus ja elektrikonkurent Lucid väidab, et tema autodel ületab see 500-miilise läve. Niikaua kui pikki reise ette ei võeta, on see ideaalne igapäevaseks kasutamiseks. Pikemate maanteereiside jaoks pole elektriauto siiski parim valik.

Hoolimata asjaolust, et kõik ei pea New Yorgist Floridasse ühe hooga sõitma, tahaksid need, kes seda teevad, hoopis viis minutit paagi täitmisele kulutada, mitte tunde aku laadimist oodata.

Pilt: Pixabay / Pixaline

 

Paremad alternatiivid?

Praegu on esirinnas vesinikkütusel töötavad sõidukid ja pistikhübriidid. Võrreldes elektriga on vesiniku kaevandamise tehnoloogiatega seotud keskkonnaprobleemid, peamiselt seetõttu, et need kasutavad palju energiat. Võib-olla on see üks põhjusi, miks meil pole rohkem vesinikuautosid.

Lisaks on see kolmest valikust kõige kallim. Vesiniku ekstraheerimise tehnoloogiate ja vesinikkütusega autode populaarseks muutumiseni on veel pikk tee minna.

Selle tehnoloogia eeliseks on see, et saate oma paaki täita pärisgaasiga (vesinikuga) ligikaudu sama ajaga, kui kulub praeguse paagi tankimiseks “bensiiniga”. Lisaks ei saa  varud niipea otsa, sest just seda elementi on universumis kõige rikkalikumalt.

Võimalikud on ka hübriidid. Tüüpilist hübriidjõuallikat saab tööulatuse laiendamiseks toita bensiin ja aku. See on lihtsasti arusaadav idee, mis hästi töötab.

See on endiselt keskkonnasõbralikum kui tavasõidukid, kuid mitte nii palju kui täiselektriline või vesinikuauto. Tankimine võtab umbes viis minutit, sarnaselt tavalise auto tankimisega.

Nii et kui otsid sõidukit, mis ühendab elektriauto eelised gaasimootoriga auto paindlikkusega, on valik pistikhübriidid.

Kuigi elektriautod on viimastel aastatel palju edasi arenenud, pole paljudel teistel transpordiliikidel samad piirangud. Kuid iga aastaga lähevad need uute tehnoloogiate abil paremaks, tekitavad eeltoodud piirangud küsimuse, kas elektriautod on ikka autonduse TULEVIK?

 

Allikas: engineerine.com

 

Toimetas Hando Tõnumaa



Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt