Ajastu lõpp: 2035. aastast keelatakse EL-is bensiini- ja diiselmootoriga autod

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

13. juuni 2022 kell 17:47



Bensiini- ja diiselautode aeg võib Euroopas peagi läbi saada – Euroopa Parlament hääletas eelmisel nädalal sisepõlemismootoriga autode müügi lõpetamise poolt alates aastast 2035, vahendab Brussels Times. Kui Euroopa Ülemkogu selle otsuse heaks kiidab, võib sellest saada üks maailma võimsamaid õigusakte fossiilkütustel töötavate sõidukite järkjärguliseks kaotamiseks.

 

EL on Hiina ja USA järel maailmas suuruselt kolmas saastaja. Seetõttu on süsinikdioksiidi heitkoguste vähendamiseks vaja kehtestada olulisi meetmeid. Eksperdid aga hoiatavad Kuubaga sarnase “Havanna efekti” eest, kus aastakümnete vanused USA maanteeristlejad veel tänapäevalgi siplevad.

„Süsinikdioksiidi standardite ambitsioonikas läbivaatamine on meie kliimaeesmärkide saavutamise oluline osa. Nende standarditega loome autotööstusele selgust ning saame stimuleerida innovatsiooni ja autotootjate investeeringuid. Lisaks muutub tarbijate jaoks odavamaks saastevabade autode ostmine ja nendega sõitmine,“ ütles õigusakti koostamises osalenud Hollandi parlamendiliige Jan Huitema.

Kuigi ettepanekut tuleb veel nõukogus arutada ja seejärel seadustada, on hääletus selles suunas pikk samm edasi.

 

Jagatud parlament

Ettepanekule saadi toetus pärast märkimisväärset arutelu, kuna Euroopa Parlament ei jõudnud istungil peamistes kliimapoliitikates kokkuleppele. Sotsiaaldemokraadid ja rohelised sattusid EPP-ga (Euroopa Kristlikud Demokraadid) löögi alla seoses EL-i lipulaeva heitkogustega kauplemise süsteemiga, mis piiraks tööstusharudel süsinikdioksiidi heitkoguseid, kuid võimaldaks ettevõtetel kaubelda saastekvootidega.

Euroopa Parlamendi toetus 2035. aasta heitkoguste vähendamisele ei olnud kaugeltki üksmeelne – 339 poolthäält, 249 vastuhäält ja 24 erapooletut. Paremtsentristlik rühmitus oli 2035. aastaks sisepõlemismootorite 100% keelustamise vastu ja tegi selle asemel ettepaneku lasta autodel pärast 2035. aastat CO2 õhku paisata 90% vähem, kuid see ettepanek kukkus läbi.

Euroopa Komisjon on varem teatanud sisepõlemismootorite järkjärgulisest kasutuselt kõrvaldamise kavast eelmise aasta augustis. 27 ELi liikmesriiki peavad laiendama sõidukite laadimisvõimalusi, et kiirendada üleminekut elektriautodele, paigaldades laadimispunktid maanteedele iga 60 kilomeetri järel.

 

Rohkem läbirääkimisi

Autotööstus mängib EL-i majanduses võtmerolli, kuid toodab ka märkimisväärse osa liidu kasvuhoonegaaside heitkogustest. Sõiduautod ja kaubikud põhjustavad vastavalt ligikaudu 12% ja 2,5% kogu EL-i süsinikdioksiidi heitkogustest.

Eelmisel kolmapäeval toimunud hääletus oli võit pärast seda, kui parlament lükkas tagasi EL-i ettepanekud heitkogustega kauplemise süsteemi, süsinikdioksiidi piirmaksu ja sotsiaalse kliimafondi kohta.

 

„Fit for 55”: kõigi aegade kõige põhjalikumad EL-i keskkonnaeeskirjad

Sisepõlemismootori lõpp on osa Euroopa Komisjoni põhjalikust kliimapaketist, mille üle käib praegu Euroopa Parlamendis tuline debatt ning ka riikide valitsused peavad selles osas võtma lõpliku seisukoha.

Euroopa Komisjoni presidendi Ursula von der Leyeni “rohelise kokkuleppe” üksikasju, mille eesmärk on saavutada 2050. aastaks kliimaneutraalne EL, on salvestatud mitmele tuhandele leheküljele.

Oluline vaheetapp: kasvuhoonegaaside heitkoguseid tuleb 2030. aastaks vähendada vähemalt 55 protsenti võrreldes 1990. aasta tasemega. Seetõttu kannab seaduste pakett nimetust „Fit for 55”, et saada esimeseks süsinikuneutraalseks mandriks.

 

Hoiatus “Havanna efekti” eest koos roosteämbrite armaadaga

Euroopa SPD parlamendisaadik Tiemo Wölken rõhutab: “Plaanid ei tähenda, et olemasolevad sõidukid tuleb elimineerida.” Seega ei tohiks kelleltki tavaautot ära võtta. Kuna auto kasutusiga on keskmiselt 15 aastat, võiksid 2050. aastaks EL-i teedel olla valdavalt heitmevabad sõiduautod.

Teoreetiliselt. Praktikas võib aga toimuda see, mida saab nimetada “sunnitud elektrifitseerimise” “Havanna efektiks”, milles Kuubal aastakümnete vanused USA maanteeristlejad veel tänapäevalgi siplevad. Entusiastid kindlasti hoolitsevad andunult oma vanade sisepõlemismootoritega lemmikute eest, et venitada nendest lahkuminekut võimalikult pikaks.

 

Havanna tänavatel võib siiani iga päev imetleda USA-st pärit uunikumide paraadi:

Foto: Wikimedia Commons / Nevit Dilmen –  CC BY-SA 3.0

Foto: Wikimedia Commons / MiltonPoint –  CC BY-SA 4.0

Foto: Wikimedia Commons / Laslovarga –  CC BY-SA 4.0

 

Tõlkis Hando Tõnumaa



Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt