Nõuandeid digisõltuvuse vältimiseks ja koduse aja positiivseks kasutamiseks

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

19. märts 2020 kell 16:00



Kuidas kodus istudes vältida digisõltuvust? Abiks on alljärgnev kokkuvõtte Game Quittersi esindaja Cam Adairi ja pereterapeudi Nadja Streiteri videokõnest “Nutiseadmete kasutamine tervisekriisi ajal: nõuanded perekonnale“.

Game Quitters on ettevõte ja kogukond, mis aitab mänguritel videomängusõltuvusest üle saada ja luua perekonnas suuremat mõistmist ja harmooniat tehnoloogia kasutamise osas.

 

Mõistagi on see väga intensiivne muutusterohke aeg. Lapsed on koduõppel, samal ajal peavad paljud vanemad tegema kaugtööd. Me peame oskama nende muutustega toime tulema, eriti mis puudutab tehnoloogia kasutamist.

Selline kriis aitab näha tehnoloogia head külge. Meil on võimalus püsida maailmaga ühenduses ja kodus töötada või õppida. Kui tehnoloogiat positiivsel viisil kasutada, on see väga kasulik.

Kuid nutiseadmete kasutamine võib minna ka üle piiri. Leebemad reeglid võivad praegusel ajal olla mõistetavad, kuid see ei tähenda vabadust mängida päevad läbi videomänge. Kvantiteedi asemel me soovime keskenduda kvaliteedile. Me veedame nutiseadmetes paratamatult rohkem aega, kuid me soovime seda aega võimalikult produktiivselt kasutada.

Kuidas juhtida nutiseadmete kasutust koroonaviiruse kriisi ajal? Millele tähelepanu pöörata? Kui palju on liiga palju? Kuidas luua plaani? Siin on mõned praktilised nõuanded.

 

ANNA KRIISILE POSITIIVNE TÄHENDUS

Tegemist on küll kriisiga, kuid selle tasub ümber sõnastada ka võimaluseks.

Alguses on see kindlasti harjumatu ja keeruline, kuid me suudame need algsed probleemid üsna kiirelt ületada, sest inimesed on kohanemisvõimelised.

Seega vaatame seda kriisi kui võimalust. Me teame, et perekonnad veedavad koos palju rohkem aega kui tavaliselt. Kuidas me saaksime kasutada seda võimalust, et üksteisega taaskord ühenduda, teineteist rohkem tundma õppida, elada koos ilma konfliktideta ja hõlpsama kommunikatsiooniga?

See on oluline aeg tuvastamiseks, millised on meie individuaalsed vajadused, kuidas me saaksime neid kommunikeerida ja kuidas me saaksime koos plaani luua. Me võime olla koos karantiinis, kuid me võime töötada koos viisil, mis ei too kaasa üleliigset stressi. Seda on juba niigi piisavalt. Nii et kuidas me saaksime elada suuremas harmoonias?

Aeg-ajalt vajavad inimesed privaatset aega, kuid samuti me tuleme kokku, sest tunneme sel perioodil üksindust. Me ei saa nii palju enam välja minna, me oleme rohkem eraldatud. Me peame tõsiselt järele mõtlema, kuidas me saame oma sotsiaalseid vajadusi täita ja rohkem ühenduses olla.

On üks lugu ühest perekonnast, kes sattus väga varakult karantiini, umbes kuu või kaks tagasi. Selle aja jooksul polnud neil tehnoloogiale ligipääsu ja kõik olid alguses üsna ärevil, kuid nad avastasid lõpuks, et neile tõeliselt meeldis üksteisega rohkem aega veeta ja teineteist tundma õppida.

 

VAATA ÜLE OMA HARJUMUSED

Kuna tegemist on tervisekriisiga, on see suurepärane aeg, et vaadata üle oma terviseharjumused – mitte vaid seoses füüsilise tervisega, kuid ka vaimse tervise ja heaoluga.

Kui püüame stressi maandada, siis on teadusringkondade poolt üsna selgelt kinnitatud, et mindfulness ja meditatsioon aitab vähendada nii ärevust kui stressi. Meil on käeulatuses võrratud äpid, mis aitavad meil praktiseerida teadlikku hingamist või joogat. Paljud organisatsioonid on teinud oma materjalid tasuta kättesaadavaks, et inimesi sellel ajal toetada.

Sa võid samuti nihutada oma fookust ja tunnistada, et lastele meeldib YouTube – seega kuidas me saame kasutada YouTube-i positiivsel viisil? Õppige näiteks joonistamist või harjutage uut keelt. Kui majas vedeleb vana pill, siis võtke see kätte. Tehnoloogia abil on võimalik peaaegu kõike õppida. Digiseadmete kasutamisaja vähendamine ei pruugi olla hetkel teostatav, kuid sellisel juhul keskendu kvaliteedile.

 

TUGEV PERERUTIIN – TEGEVUSED, MIS LOOVAD ÜHENDUST JA KINDLUST

Meil on vaja viise, kuidas aega veeta ja igavust peletada, ning üks viis selle teostamiseks on lõputult Netflixi vaadata, Facebookis uudistevoogu allapoole kerida või päevad läbi arvutimänge mängida ja loota, et see kõik möödub.

Teiseks lähenemiseks on luua tugev rutiin, mis hõlmab endas ajajuppe, mil sa teed tegevusi, mis aitavad produktiivselt aega veeta. See on asjade prioritiseerimine ja tuvastamine, mis on kõige olulisem.

Seega leidke võimalusi, kuidas kogu perekond nendes tegevustes osaleda saaks. Kui teil on olnud suhtlemisraskuseid, siis erinevate tegevuste leidmine aitab teil luua sügavamat ühendust nii, et te pole samal ajal sunnitud rääkima ega üleliigset survet tundma. Kui mängite lauamängu, võite ükskõik millistest elulistest asjadest rääkida, kuid samas võite ka lihtsalt mängust rääkida.

Samuti on rutiini loomine oluline selleks, et tunneksite oma elus kindlust, eriti sellisel teadmatust ja ebakindlust täis perioodil. Seega me peame leidma viise, kuidas luua struktuuri. See võib koosneda ühisest söögitegemisest, koristamisest, vanade perekonnavideode vaatamisest või kokkuleppest, et kui ema ja isa teevad kaugtööd, on lapsed samal ajal kodutöid tegemas. Leidke see tasakaal koostegutsemise ja isikliku aja vahel.

Oleks hea, kui terve perekond saaks selle plaani loomisest osa võtta ja kuuldav olla. Lastel peab olema selge, mida igalt päevalt oodata ja millega arvestada, kuid kui mainite majapidamistöid või muid kohustusi, siis tasub kasutada positiivsemat väljendit nagu oskuste arendamine. Kõik need tegevused on võimalused, et õppida uusi oskuseid!

 

MIS ON NEED TEGEVUSED, MIDA OLED ALATI TEHA SOOVINUD?

Mine oma mõtetes tagasi ja küsi: „Millised olid need tegevused, mida ma lubasin teha, kui mul on rohkem aega?“ Nüüd on see aeg kätte jõudnud!

Meil on aega, et teha asju, mille jaoks meil varem aega polnud. See on suurepärane viis, kuidas sellele momendile uue tähenduse anda. Karantiinis olemine võtab aja maha. See on võimalus tõeliselt emmata seda rahu, vaikust, aeglustust.

Paljud on selle järele küsinud. Me oleme pidevalt soovinud, et asjad aeglustuksid. Me oleme soovinud teha vähem tööd. Nüüd on meil see võimalus. Me ei kujutanud ette, et see sellisel viisil kätte saabub, kuid nüüd on see siin. Nii et kuidas saaksime selle vastu võtta?

 

EESKUJU: KUIDAS KASUTAD TEHNOLOOGIAT LAPSEVANEMANA?

On väga oluline, et oleksid lapsevanemana eeskuju selles osas, kuidas sa tarbid uudiseid ja omandad informatsiooni, mida sul praegusel ajal vaja läheb. Muidugi on oluline jälgida muutuseid, et sinu perekond oleks kaitstud, kuid sellisel viisil, et sa ei satuks paanikasse või tarbimislõksu.

See, kuidas sa praegusel ajal tehnoloogiat kasutad, näitab palju sinu perekonnale ja lastele. Sa sead eeskuju, seega mida sihilikum on sinu nutiseadmete kasutamine, seda rohkem saad oma käitumist standardina esitada. Kui sa palud oma lastelt, et nad ei oleks pidevalt ekraani taga, kuid sina oled, näevad nad seda topeltstandardina ja see põhjustab paratamatult konflikte. Seega kasuta seda võimalust, et leida ka enda jaoks uusi hobisid ja rutiine. Kasuta tehnoloogiat viisil, mis oleks abistav ja aitaks sul tunda ennast paremini.

Meil kõigil on võimalus olla vastutustundlik ühiskonnaliige ja anda endast oma parim. Ja see algab sellest, kuidas me toimime oma kodus.

 

Allikas: Game Quitters Youtube

Foto: Andrea Piacquadio / Pexels

 

Toimetas Madis Mark