Ajatu. Miks laste ekraaniaega peaks hoolikalt piirama

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

24. veebruar 2021 kell 18:30



Ameerika pediaatrite akadeemia ning Kanada pediaatrite ühing on koos välja andnud seisukoha, et alla kahe aastased lapsed ei peaks üldse kaasaskantava tehnoloogiaga (mobiiltelefonid, tahvelarvutid, videomängud jms) kokku puutuma, 3-5-aastastel lastel peaks nende kasutamine piirduma maksimaalselt tunniga päevas ning 6-18-aastastel ei tohiks ekraani taga veedetud aeg olla pikem kui kaks tundi päevas. Need võivad näida üsna karmide piirangutena ajal, mil paljud lapsed kasutavad tehnoloogiaseadmeid 4-5 korda nendest soovitustest enam. Kuid nende seadmete kasutamine võib kaasa tuua karme tervislikke kahjustusi – selliste tulemusteni on jõutud viimase 10 aasta jooksul läbi viidud uuringute järel.

Artikkel ilmus Telegramis esmalt märtsis 2014.

 

Aju kiire areng

Esimese kahe eluaasta jooksul kolmekordistub laste ajumaht ning aju areng on väga kiire kuni 21 eluaastani. Varajast aju arengut mõjutab väga oluliselt piisav (kuid mitte liigne) eakohane stimulatsioon. On leitud, et kui kiiresti arenevat aju stimuleerida liigselt tehnoloogia abil (mobiiltelefonid, tahvelarvutid ja ka televiisor), siis tekitab see probleeme tähelepanu ja kognitiivse arengu osas, samuti kahjustab see õppimisvõimet, suurendab impulsiivsust ja jonnihoogusid ja vähendab enesekontrollivõimet.

Eelkõige kahjustavad laste kognitiivset ja sotsiaalset arengut kiire tempoga multifilmid, milles stseen vaheldub 3 korda minutis või kiiremini. Laste ajud on väga kohanemisvõimelised ning tehnoloogiaajastul suudavad nad kergesti kohaneda olukorraga, kus nende tähelepanu köidab korraga mitu ülesannet ja elektroonikaseadet koos sotsiaalmeediaga. Kuid tahes-tahtmata toimub see kohanemine millegi arvelt, ning kiirem ümberlülitumisvõime tähendab sageli seda, et lapsed on harjunud pideva stimulatsiooniga, neil hakkab kergesti igav ja neil on raskuseid ülesandesse või teemasse sügavamalt süüvimisel.

Arengu aeglustumine

Tehnoloogia taga veedetud aeg vähendab seda aega, mis lapsed veedavad aktiivselt liikudes. Ning vähem liikumine toob kaasa üldise arengu aeglustumise. USA statistika põhjal alustab iga kolmas laps kooliteed arengulise mahajäämusega, mis mõjutab negatiivselt nende kirjutamise-lugemise oskuseid ning akadeemilisi saavutusi. Liikumine soodustab tähelepanu- ja õppimisvõime paranemist ning head motoorsed oskused on otseses seoses

Palun oota...
TEGEMIST ON TASULISE ARTIKLIGA, EDASI LUGEMISEKS PALUN VALI MAKSEMEETOD


Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt