Kuidas õpetada lapsi mediteerima

2. veebruar 2014 kell 16:38



YogaNidraBlogHiljuti avaldasime artikli looga San Francisco koolides sisseviidud igapäevastest meditatsioonipausidest, mis aitavad lastel taastada sisemist tasakaalu, olla rahulikumad ja oma tegevustes keskendunumad, saavutada suurepäraseid õppetulemusi ning muuta koolipere omavahelised suhted harmoonilisemaks. Kui see artikkel pani sind mõtlema, kuidas ka oma lapsele või hoolealustele seda imelist ja lihtsat tehnikat õpetada, siis alljärgnevad näpunäited on asjaga alustamisel abiks.

 

Tänapäeva kõrgtehnoloogiast küllastatud ja kiiretempolises maailmas oleme me alatasa üleerutatud meeleseisundis. Tihe päevakava kihutab meid takka ning nutiseadmed näpus röövivad viimasegi puhkehetke endale ega jäta aega mõtete korrastamiseks ja rahunemiseks. Meisse kuhjub pinge ja kurnatus. Nii kipub see olema enamiku täiskasvanutega. Kujuta aga ette, mis toimub samal ajal lastega, kes  paratamatult imavad endasse nii oma vanemate kui ka ümbritseva keskkonna energiaid. Siis me saadame nad kooli, kus neilt oodatakse keskendumist ja tähelepanelikkust.

 

Kingitus terveks eluks

Me kõik armastame oma lapsi väga ja soovime neile ainult parimat, seega miks mitte anda neile vahend, mis aitab püsida paremini tähelepanus ning tulla rahulikult toime kõige sellega, mida kiire elu nende ette paiskab. Mis oleks, kui kogu tänapäevane laste põlvkond oleks õnnistatud sellise oskusega? Siin saavad suure töö ära teha lapsevanemad. Õpetada laps varakult mediteerima on kingitus terveks eluks.

Meditatsioon on eelkõige üks kaunis viis, kuidas maandada end praegusesse hetke. See aitab meil olla ühenduses oma tõelise olemusega ning ehitada üles enese väärtustamise ja armastamise oskus. On teaduslikult tõestatud meditatsiooni omadus parandada mälu ja vaimset kontsentreerumisvõimet.

 

Lastele sobilik lähenemine

Erinevaid meditatsioonitehnikaid, koolkondi ja tüüpe on tohutult palju. Laste meditatsioon ei saa olla samasugune nagu näiteks see, mida õpetada keskealistele äri- ja kontoriinimestele või vaimsete otsingute teel kulgevatele spirituaalsetele õppuritele. Laste puhul tuleks valida neile eakohased lihtsad tehnikad, mis edendavad laste kasvu, arengut ja loovust.

Järgnevalt toome ära Dawn Gluskini isiklikel kogemustel põhinevad soovitused, mida võiks silmas pidada lastele mõtlustamist tutvustades. Dawn on mitmekülgne ja inspireeriv tehnoloogiavaldkonna ettevõtja, nõustaja ja kirjanik, kelle kireks on sisemise arengu praktikate populariseerimine ja õpetamine. Ta on kahe mediteeriva tütretirtsu ema.

 

Kuidas tutvustada lastele ärksuse meditatsiooni

(ärksuse (ingl k mindfulness) all mõeldakse tähelepanu hoidmist käesoleval hetkel)

 

Näita eeskuju

Lapsevanemana on oluline esmalt kujundada välja omaenda meditatsiooniharjumused ning alles siis tutvustada neid ka lapsele. Lastele on omane soov matkida oma vanemaid ja teisi täiskasvanuid, keda nad imetlevad. On üsna tõenäoline, et sinu meditatsiooni hetkedel tuleb väike laps su imelikku rituaali uudistama ja kipub sülle pugema. Lapse loomuliku uudishimu pinnalt on kõike palju lihtsam õpetada.

Mõistagi on meditatsioonist tulenevad hüved sulle kasuks ka igapäevases lapsevanema rollis. Täiskasvanute jaoks on internetis saadaval hulgaliselt infot ning erinevad jooga- ja enesearengukeskused pakuvad koolitusi ja juhendamist meditatsiooni prakatikaga alustamiseks.

 

Kohanda see lapsele arusaadavaks

Üks hea näide, kuidas lapsele meditatsiooni olemust näitlikult seletada, pärineb raamatust “Rahulik notsu” (“Peaceful Piggy”).See käib nii. Võta purk ja puista sinna natuke liiva. Seejärel lase purk vett täis. Kui sa purki raputad, hakkavad liivaterad vees liikuma ja ringi keerlema. Seleta lapsele, kuidas mõtted meie peas on nagu need liivaterad purgis. On nii rõõmsad, kurvad kui ka vihased mõtted. Keerlevad liivaterad sümboliseerivad päev läbi peas ringi tuhisevaid erinevaid mõtteid. Nüüd aseta purk lauale ja vaadake lapsega koos, kuidas vesi purgis rahuneb ning liivaterad järjest purgi põhja langevad. Liivaterad on kõik alles, aga nad ei tuhise enam ringi. On tekkinud rahu ja vaikus. Räägi oma lapsele, et samamoodi nagu rahunevad liivaterad purgis, rahunevad meditatsiooni ajal ka mõtted tema peas.

 

Julgusta last oma tunnetest ja emotsioonidest rääkima

Palu lapsel tuua näiteid oma kogemustest: kui miski tegi rõõmu või kurvastas, kui miski tekitas hirmu või muutis ärevaks. Tema lugude juurde too näiteid enda elust, et selgitada lapsele, kuidas me kõik kogeme alatasa kõikvõimalikke erinevaid tundeid ja emotsioone. See on elu igapäevane osa. Ka päris pisikesed lapsed, kelle elu võib paista pealtnäha väga lihtne ja kerge, kogevad samasugust emotsioonide skaalat.

Nad on ülirõõmsad kogu perega toredatel üritustel käies, häiritud kui ema-isa keelavad midagi, kurvad, kui mõni pereliige või lemmik jääb haigeks, või on haavunud, kui sõber ütleb pahasti. Veidi suurematel lastel tekitab sageli suurt stressi standardiseeritud hindamissüsteem koolis. Meditatsioon aitab ülevoolavatel tunnetel rahuneda ja mõtetel selgineda. Oskus astuda oma mõtete keeristormist välja, suuta tormlevaid mõtteid rahulikult vaadelda ja mitte lasta neil end üle ujutada, on tõeliselt võimas kingitus.

 

Realistlikud ootused

On oluline seletada, et pole olemas õiget või valet viisi mediteerimiseks. Nii nagu trenni tegemisegagi, saabuvad tulemused püsiva harjutamisega. Sage harjutamine on tulemuste saavutamisel võtmetähtsusega. Siin tuleb silmas pidada ka seda, et tegevus peab lapsele olema meeldiv kogemus, kindlasti ei tohi last sundida. Julgusta tema huvi, valmidust ja jõupingutusi.

 

Muuda see eriliseks

Sea sisse eriline ja kaunis mediteerimise nurgake, muuda see lapsele mugavaks ja armsaks. Näiteks võiksid paluda tal tuua sinna mõni enda jaoks väga oluline ja armas ese – perefoto, lemmikjoonistus, potitaim, kivike, kristall või muu “aare”.

 

Kasuta taimerit

Mõistlik on kasutada kindlaks määratud ajavahemikku. Sõltuvalt lapse vanusest on alustamisel 3–5 minutit piisavalt pikk aeg. Mugav on kasutada näiteks sobiva pikkusega meditatsioonimuusika pala. Julgusta last aja pärast mitte muretsema ning seleta, et meelerännak on lõppenud siis, kui kõlab taimeri helin või lõpeb muusika.

 

Juhatamine

Ei ole mingit kohustust istuda klassikalises silmad kinni lootose istes (kuigi nii loomulikult võib teha). Nagu juba öeldud, pole siin olemas mingit õiget või vale moodust. Asja mõte on juhatada laps meelerahu loomise praktika juurde. Silmade sulgemine soodustab sügavamat lõdvestust, seega on see soovitatav. Loomulikult tahab ta vahepeal piiluda, see on täiesti lubatud! Lamav asend võib tuua liiga suure lõdvestuse, nii et laps võib uinuda, seega oleks soovitatav leida mõni mugav istuv asend.

Väikesed lapsed kipuvad nihelema. Lihtsalt julgusta teda istuma vaikselt, silmad kinni, kuni aeg saab täis. Kõige tähtsam on viia tähelepanu hingamisele. Lihtsalt suuna teda viima oma tähelepanu hingamisele ja sellele, kuidas rind hingamise taktis kerkib ja vajub. Seejärel juhata teda tegema pikemaid, sügavamaid ja aeglasemaid hingetõmbeid, hingates nii, et rinna asemel kerkib ja langeb nüüd kõht.
-Hea nipp: “Puhu küünal ära”

Palu lapsel panna mõlemad pihud rusikasse kokku ja tõsta nimetissõrmed rusikast välja püsti ning hoida neid oma suu ees. Nüüd palu tal hingata aeglaselt ja sügavalt sisse. Välja hingates kujutlegu, et tema sõrmede asemel on sünnipäevatordi küünal, mille ta ära puhub. Tordiküünla ärapuhumine on kõigile lastele tuttav ja meeldiv kujutluspilt. Edaspidi on selle kujundi kaudu väga lihtne juhendada last stressiolukorras hingamise abil rahunema: “Ole hea, puhu küünal ära!”
Lase tal olla

Vaikselt istumine ei pruugi alguses hästi välja tulla. On loomulik, et mõte kipub uitama minema. Tegelikult tulekski seda eeldada. Lihtsalt julgusta last lõdvestuma ja too tema tähelepanu tagasi hingamisele keskenduma. Tee seda nii palju kordi kui vaja. Mingil juhul ära last sunni, julgusta teda leebel moel korrapäraselt harjutama.

Tea, et püsiva harjutamise tulemusena suudab laps peagi istuda vaikselt aina kauem ning ta hakkab varsti kogema meditatsiooni ja ärksuse hüvesid.

Allikad: Huffington Post, Yoga Journal

Foto: blog.gaiam.com

 

Toimetas Liina Liisveld