Jõulud ajurveeda võtmes: retsepte ja nippe ülesöömise vältimiseks

9. detsember 2017 kell 16:23



apple-red-candle-bump-cinnamon-sticks-berries-leaves-scenery-holiday-christmas-new-year-new-year-christmas“Olin hiljuti kutsutud ühele armsale jõulupeole ajurveedast ja jõuludest rääkima. Et ma aga ikka veel palavikuga voodis olin, siis panin oma mõtted ja jõulusoovitused paberile ning saatsin need päkapikuga pidulistele. Kuna need juba ladusasti kirja said, siis jagan neid ka teiega,” kirjutab ajurveeda praktik Aet Sillaste oma blogis.

 

Jõulud on rahu ja rõõmu ning koosolemise aeg.  See on aeg, mil saad aja võtta iseendale,  puhata kogu aasta stressist ning tunda rõõmu koosolemisest oma pere ja lähedastega. Valmista maitsvaid jõulutoite ning naudi neid liialdamata. Arvan, et ehk väga ranget dieeti sellel ajal mõistlik pidama hakata pole,  küll aga on hea toituda teadlikult ja läbi mõelda millest ja kuidas toitu teha. Meie Eesti jõulutoidud ei olegi tegelikult meie põhjamaa inimesele väga ebatervislik valik, kuid sõltub siiski palju neid süüa ja millist toorainet kasutada. Hapukapsas, eriti kui sinna sisse veel köömneid või vürtsköömneid on lisatud, aitab paremini lihal ja vorstil seedida. Keelatud ei ole ka liha kõrvale klaasike punast veini, sest see tegelikult soodustab samuti seedimist. Küll aga ei maksa rohkem liha süüa mõttega, et siis võib rohkem veini juua.

 

Annan siinkohal mõned soovitused, kuidas jõulud kergema enesetundega mööda saata:

  1. Tee jõulutoidud õli ja searasva asemel gheega – ghee ehk selitatud või aitab toidul paremini seedida ja lisab toidule ka mõnusa magusa maitse.

  2. Kasuta erinevaid vürtse, toidu sisse lisa ingverit, vürtsköömneid (väga hea hapukapsale), pipart, musti köömneid, kardemoni, muskaatpähklit, nelki, katseta julgelt ka kaneeliga. Võid toidule lisada ka koriandriseemneid ja apteegitilliseemneid. Vürtse võid kasutada nii purustatult kui tervelt. Purustatud vürtsid peenesta vahetult enne kasutamist ja lisa alles toidu tegemise lõpu poole. Purustamata vürtsid kuumuta umbes minut ghees ja siis lisa sinna muud ained. Mustad köömned sobivad imehästi ka küpsetiste sisse, nad on õrna maitsega ja ei tüki esile.

  3. Tee juba hommikul termosega ingveriteed ja joo seda kogu päeva vältel. Ingveritee jaoks võta 1 l vett, kuhu lisa sõrmeotsasuurune tükk ingverit (tükeldatult) ja siis keeda vaiksel tulel kuni järel on 2/3 tee kogusest. Pärast võid lisada sinna ka vürstköömneid ja kaneeli.

  4. Toidu kõrvale joo kuuma vett või ingveriteed.

  5. Söögiaegade vahel püüa mitte maiustada.

  6. Hommikut alusta klaasi sooja veega.

  7. Kui tunned, et su seedeelundid siiski toitu seedida ei soovi, siis lõika vahetult enne sööki viil ingverit, raputa selle peale näpuotsatäis soola ja näri seda.

  8. Kui soovid süüa liha, siis eelista värsket, külmutamata maheliha. Pigem kana, sest punast liha on raske seedida. Ajurveeda liha otseselt ei keela, eriti põhjapoolsetele rahvastele, kuid vaimsete eesmärkidega inimeste toidulauale see enamasti ei kuulu. Ka alkohol mitte. (Minu enda pere kasutab jõulutoiduks enamasti kodumaiseid mahejuurvilju ning ka pastöriseerimata piimatooteid. Liha meie peres  praktiliselt ei tarbita, samuti alkoholi.)

  9. Juurvilju võid riivida ning siis need õrnalt gheega ning vürtsidega pannilt või potist läbi lasta.

 

Mõningaid retsepte

Meie pere lemmik on HAUTATUD PUNANE KAPSAS

1 väiksemapoolsem punane kapsas, 1 hapu õun, näpuotsa suurune ingver, 1 tl kaneeli, veidi pipart, maitse järgi soola, 1,5 sl gheed, mõni tl toorsuhkrut,  võid lisada veel vürtsköömneid või musti köömneid.

Aseta ahjupotti hakitud punane kapsas, lisa sinna riivitud õun ja riivitud ingver, lisa kaneel, ghee, pipar ja sool, soovi korral vürtsköömned. Sega koostisosad läbi, kalla põhja veidi vett ja küpseta u 260 kraadi juures tund aega.

Sobib kartuli või verivorsti kõrvale ideaalselt. Neil, kel pitta on kõrge, tuleb teha vähem vürtsikam toit.

Kui jõulutoitudest küllalt, siis tee kõhule heameelt ja keeda üks mõnus KARTULI-BROKOLI SUPP

Neli brokolivart koos käharaga, 2 suurt kartulit, 6 tassi vett, 1 dessertlusikatäis kuivatatud tilli, ½ tl kuivatatud peterselli, , ½ tl roosat soola, 3 vart purustatud rohelist sibulat, 1 sl gheed, 1 tl vürtsköömneid.

Tükelda brokoli ja kartul, aseta need vette ja lase keema minna. Lisa till, petersell ja sool. Hauta 30  minutit. Lisa sibulad ja keeda veel 5 minutit. Kui soovid võid supi enne sibulate lisamist püreestada. Kõrvaloleval pannil kuumuta vürstköömneid kuni 3 minutit madalal tulel. Lisa supile.

Tasakaalustab nii vatat, pittat kui kaphat (nende kohta saad lähemalt lugeda siit).

Magustoiduks RÖSTITUD RIIS DATLITE, KARDEMONI JA KANEELIGA

1 tass basmati riisi, ¼ tl musta pipart, ¼ tl jahvatatud kardemoni, ¼ tl kaneeli, 4 datlit, 1 sl gheed, 1 näpuotsatäit soola, 3 tassi vett

Tükelda datlid. Kuumuta ghee keskmise kuumusega poti põhjas, kui see on sulanud, siis lisa riis, kuumuta segades  2-3 minutit kuni riis on täielikult gheega segunenud ja lõhnab magusalt. Lisa datlid ja vürtsid, sega veel  1 minut, lisa vesi, lase vesi keema ja siis hauta kuni riis on pehme.

Jõuluajal võivad seda maiust omale kõik kausikese lubada!

 

Söö naudinguga ja isegi kui patustad, siis naudi seda, selle asemel, et end noomida. Tähtis on energia, mille oma söömise ja toiduvalmistamise rituaalidele annad!

Ilusaid pühi sulle ja head uut aastat!

 

Aet Sillaste

aet@heatuju.ee

Allikas: Heatuju.ee (toiduinspiratsioon on pärit Maya Tiwari´lt ja John Immel´lt)

Foto: Shutterstock