Avalik kiri õiguskantslerile: palve hinnata rahvatervishoiu seaduse põhiseaduspärasust

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

16. juuni 2025 kell 14:16



Foto: Filmi “1984” ekraanikuva / IMDb

Kas uus rahvatervishoiu seadus ohustab sõnavabadust? Meie hinnangul – jah! 1. septembril 2025 jõustuv uus rahvatervishoiu seadus seab mitmeid piiranguid taimede, loomade ja ainete kasutamisele ning nende kohta info jagamisele. Telegram.ee saatis täna, 16. juunil õiguskantslerile avalduse, milles palume õiguskantsleril hinnata, kas seaduse § 15 on kooskõlas põhiseadusega, eriti seoses sõnavabaduse ja ajakirjandusvabadusega (§ 45).

 

Murekohad puudutavad eelkõige piirangute ebamäärasust, võimalikku ebaproportsionaalsust ning riski, et ka teaduslik või kultuuriline teave võib sattuda keeldude alla. Samuti küsisime, kas tegu on WHO soovitusel põhineva regulatsiooniga või tugineb see Euroopa Liidu õigusele.

Õiguskantslerilt oodatame selget seisukohta, kas uus seadus tagab põhiseaduslike õiguste kaitse ja õigusriigi põhimõtte järgimise.

 

Avaldus: palve hinnata rahvatervishoiu seaduse põhiseaduspärasust

Austatud õiguskantsler Ülle Madise,

Palume Teil anda põhjalik hinnang, kas 1. septembril 2025 jõustuv rahvatervishoiu seadus (eelnõu nr 359 SE, viidatav Riigikogu veebilehel: https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/5bbc8461-5698-49a6-9feb-2b92e5f26903/rahvatervishoiu-seadus/) on kooskõlas Eesti Vabariigi põhiseadusega, eriti seoses § 45 tagatud sõna- ja ajakirjandusvabadusega.

Seaduse § 15 sätestab mitmeid keelde ja kohustusi seoses taimede, loomade ja ainete kasutamise ja reklaamimisega. Advokaat Märt Mürgi poolt koostatud analüüsi (https://www.telegram.ee/eesti/advokaat-uuest-rahvatervishoiu-seadusest-see-jargib-who-soovitusi-ning-piirab-arvamusvabadust) põhjal võivad mitmed selle paragrahvi sätted – eelkõige lõiked 1 ja 2 – sekkuda põhiõigustesse viisil, mis võib osutuda ebaproportsionaalseks või liigselt laialdaseks, jättes kehtestatud nõuded ebamääraseks ning õigussubjektidele raskesti ennustatavaks. Näiteks:

  • Mõiste „oht elule, tervisele või keskkonnale“ pole täpselt määratletud.
  • Puudub selgus, kuidas hinnatakse, kas arvamus või teave kvalifitseerub üleskutsena.
  • Teadusliku tõendamise nõue teenuseosutajale võib takistada traditsiooniliste ja rahvameditsiiniliste praktikate jätkamist ja tutvustamist, piirates teadmiste levikut ja kultuurilist väljendusvabadust.
  • Tekib oht, et ka ajakirjanduslikud käsitlused või rahvameditsiini tutvustused võivad sattuda sanktsioneerimise alla.

Samuti palume hinnata, kas seaduse § 15 regulatsioonid võivad kaudselt mõjutada teaduse ja kultuuri vabadust (PS § 38), õiguslikku selgust (PS § 13 ja § 14) ning õigusriigi põhimõtteid, mis nõuavad, et piirangud põhiõigustele peavad olema selgelt ja arusaadavalt määratletud ning proportsionaalsed.

Lisaküsimusena palume hinnangut, kas kõnealune seadus on kantud Euroopa Liidu õigusest või on tegemist Eesti sisese, WHO soovitustel põhineva regulatiivse algatusega. Teadaolevalt tugineb seadus WHO 2012. aasta missioonile Eestis ja Eesti strateegiadokumentidele, kuid mitte ELi siduvale direktiivile. Sellest tulenevalt on eriti oluline hinnata, kas rahvatervise kaitse nimel kavandatud piirangud vastavad Eesti põhiseaduslikule raamistikule ega ulatu kaugemale kui vajalik ja põhjendatud.

 

Lugupidamisega

Mariann Joonas
Hando Tõnumaa
Telegram.ee asutajad

 



Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt