Toeta Telegrami!

Telegram hindab üle kõige inimese vabadust ise valida, millist informatsiooni ta lugeda tahab ja meil on väga hea meel, et oleme saanud seda vabadust juba üle kolme aasta pakkuda.

Vajame lugejate toetust, et ka käesoleval aastal tegusalt edasi toimetada. Sinu ühekordne panus - 10 eurot - on ettemaks terve aastatäie sõltumatu, põneva ja kasuliku info eest. Telegrami lugeja vabatahtliku aastamaksu tegemiseks vajaliku info leiad siit.

Igale toetajale kingitus!

NB! Armas püsitoetaja, kuna tegutseme nüüd MTÜ-na, on toetuse konto number muutunud!

Ajurveeda ilu- ja tervisenipid: toitumine ja loodusteraapiad vastavalt kehatüübile

9. veebruar 2017 kell 11:37



3Mis on ilu? Väga tabavalt on defineerinud seda „Kamasutra“ autor Vātsyāyana: „Kui sa näed välja hea, kui su guna’d on tasakaalus, kui sa tunned end noorelt ning oled valmis palju andma, siis oled sa ka ilus.” Ehk siis ilu ei tähenda ainult seda, et su nägu on meigitud ning sul on seljas ilusad riided. Maailma vanim tervisesüsteem ajurveeda käsitleb ilu ning iluprotseduure hoopis laiemalt. Nahk katab kogu keha ning peegeldab sinu üldist tervislikku seisundit üsna hästi. Oma naha eest hoolitsedes saab mõnele tõsisemale terviseprobleemile juba varakult jälile, kirjutab Telegramile ajurveeda praktik Aet Sillaste.

 

2Miks nahk on meie tervise seisukohalt nii oluline?

Esiteks on nahk inimese suurim organ, mis katab kogu keha ning mille kaudu inimene on kontaktis välismaailmaga. Eriti oluline kehaosa on nägu, sest nägu on praana kodu. Praana on kosmiline energia, mis jõuab kõikide kudedeni ning on vastutav nii naha tunnetuse kui ka kogu keha ja organite töö eest. Pea piirkonnas paiknevad ka kõik viis meeleorganit – nina haistmiseks, keel maitsmiseks, kõrvad kuulmiseks, silmad nägemiseks ning nahk tunnetamiseks. Nende viie meeleorgani kaudu oleme kontaktis kogu universumiga ja põhielementidega, milleks on maa, tuli, õhk, vesi ja eeter.

Ajurveedas on need viis elementi väga olulised, sest kogu universum koosneb viiest elemendist ning inimest käsitleb ajurveeda kui miniuniversumit. Ehk siis inimene on mikrokosmiline keha ja universum makrokosmiline keha ning kõik, mis toimub universumis, toimub ka inimese kehas. Selleks, et olla terve ja ilus, tuleb olla kontaktis universumiga ning käia loodusega ühes rütmis. Tänapäeva tarbimisühiskonnas kipume seda küll tihti unustama, kuid tegelikult on looduse rütmis elamine meie kehale palju lihtsam ja loomulikum. Lisaks kulutame sedasi palju vähem jõudu ja energiat ning nii jääb meil ka aega elu nautimiseks.

Kujuta ette, et sa lähed kaunil suvepäeval jõkke ujuma. On suur vahe, kas sa ujud päri- või vastuvoolu. Vastuvoolu ujudes pead kõvasti pingutama, et edasi jõuda. Selleks pead kasutama väga palju energiat, mis sind ilmselt täiesti ära väsitab, jõe vooluga samas suunas ujumine on aga lust ja lillepidu. Sa oled lõdvestunud ning sul on piisavalt aega ka looduse nautimiseks. Selle mõtte soovitan sul meelde jätta, sest tegelikult on maailm nii loodud, et loodus toetab meie kulgemist igati. Seda tuleb vaid märkama õppida. Selleks aga vajad sa oma meeleorganeid ning armastust iseenda vastu, sest kui meie meeled ei tööta, siis läheb meie keha tasakaal paigast ning tervis hakkab kannatama.

 

Energeetilised jõud ehk dosha’d – vata, pitta ja kapha

Dosha’d on energeetilised jõud, mis moodustuvad põhielementidest. Dosha tähendab tõlkes muutumist. Vata dosha elemendid on õhk ja eeter, pitta dosha elemendid on tuli ja vesi, kapha dosha elemendid on maa ja vesi. Kõik dosha’d on meis kõigis ja kõikjal ümbritsevas olemas, kuid igaühel domineerib enamasti üks või kaks dosha’t. Domineeriva sünnipärase dosha või dosha’de seisu alusel kujuneb välja inimese kehatüüp. Dosha’de omadused peegelduvad nii inimese välimuses kui ka tema mõtlemises ja käitumises. Dosha’de seis aja jooksul muutub – nii vanuse ja väliskeskkonna kui ka tervist mitte toetava elustiili tagajärjel.

Nahk on organ, mis on vata dosha kodu. Vata dosha on aga ülim kõikidest dosha’dest, sest vata on tänu oma omadustele võimeline muutma nii ennast kui ka teisi. See tähendab aga seda, et kuna nahk on vata kodu, siis tema kaudu on võimalik mõjutada kogu organismi tervist. Lisaks kontrollib vata meelt ja kogu närvisüsteemi. Tänapäeval väga tihti esinevad stress ja depressioon on samuti vata tasakaalutuse häired.

 

Kuidas vata tasakaalutust märgata ja seda naha kaudu tasakaalustada

Tüüpilisemateks vata tasakaalutuse näitajateks, mida iga inimene tähele panna oskab, on kuiv nahk ja kortsud. Ajurveedas loetakse kuiva naha põhjustajateks vata suurenemist, stressi, liigset päikese käes olekut, ebatervislikku toitumist, vähenenud higistamist, luukoe tasakaalutust (vanad inimesed), rasvkoe vähenemist, puudulikku keha toitainetega varustamist ning toksiine veres.

Siin on kõige lihtsam kodune võimalus teha iseendale näomassaaži, kasutades magusa ja soolase maitsega õlisid. Kõige lihtsamini kättesaadavad on mandliõli ja seesamiõli. Imehea on näomassaažiks ka ghee (selitatud või, ajurveedas kasutusel olev inimese organismile kõige väärtuslikum rasvaine), mis toidab ja niisutab kuiva nahka. Hoiduda tuleks külmade, temperatuuriga töötlemata, kuivade toitude ja gaseeritud jookide tarbimisest, aga ka ubade ja nisuidude söömisest, liigsest treeningust, külmast tuulest ning liigsest seksuaalsest aktiivsusest. Öeldakse, et kõige paremini hoiab vata’t kontrolli all hea uni, õige toitumine ja tsölibaat. Tsölibaadi all ei mõelda siin kindlasti täielikult suguelust loobumist, kuid soovitav ei ole sellega ka üle pingutada. Toitu ja vett tuleks eelnevalt keeta, siis saab see rikastatud tuleenergiaga ning on tänu sellele lihtsamini omastatav.

Kui nahk on kuiv üle keha, siis võiks teha hommikuti sooja õliga enesemassaaži. Paljusid inimesi selline soovitus kindlasti ärritab, sest see napsab niigi kiirest hommikust üsna suure tüki aega. Kuid hommikune enesemassaaž on ajurveedas üks olulisemaid protseduure organismi tasakaalu säilitamiseks ja vata tasakaalustamiseks. Seda protseduuri võiks teha endale igaüks vähemalt paaril või kolmel hommikul nädalas, ideaalne oleks küll iga päev. Massaaži ajal oled täielikus kontaktis iseendaga ning pakud omaenda kehale tingimusteta armastust. Lisaks õpid sa tunnetama oma keha ja jälgima kehal ning nahas toimunud muutusi. Oma kogemustest võin öelda, et see protseduur annab kogu päevaks positiivse energia. Kui kogu keha massaaži ei jõua teha, siis võiks lubada endale hommikuti vähemalt pea- ja jalamassaaži. Kogu keha massaažiks sobib seesamiõli, naha ja peamassaaži jaoks on sobilik kookosõli. Liigselt õlise naha puhul võib teha ka õlita kuivmassaaži.

 

Kortsude tekke põhjus ja ravi

Kortsud on samuti vata suurenemisest tingitud probleem. Lisaks suurenenud vata’le põhjustavad kortse veel nõrk lihaskude, toitainete puudulik jaotumine organismis, muutused naha niisutamise ehk lubrikatsiooni eest hoolitseva rasvkoe töös ning liigne soola kasutamine toidus. Kindlasti ei ole kortsude vältimiseks parim lahendus keemiliste ühendite naha alla süstimine. Kortsude peamiseks põhjuseks on tegelikult nõrk nahaalune lihaskude, mille tekkimise üheks oluliseks põhjuseks on soolane toit.

Väga head kortsudevastased õlid näole on aprikoosi, mandli ja linaseemne õli. Hästi sobivad ka päevalilleõli ning ghee. Kes ise õli keeta oskab, võib proovida keeta õli orgaanilisest lihast, sest see tugevdab nahaalust lihaskudet. Ajurveeda soovitab kortsude puhul ka nasya’t ehk ninna raviva toimega õli või ghee manustamisest, kuid seda ei maksa esialgu päris omal käel kodus katsetada, esmalt peaks ajurveeda terapeut tegema väikese koolituse. Toitumises ja elustiilis tuleks jälgida kõike samasid asju mis kuiva naha puhul ning kõige olulisem on piirata soola söömist. Kindlasti ei sobi toiduks tavaline valge lauasool. Minu soovitus on Himaalaja roosa sool, sest see sisaldab soolale lisaks veel hulganisti organismile kasulikke looduslikke mineraale.

Vata tasakaalutusele võib viidata ka kuiv kõõm, mille vastu aitab väga hästi peanaha õlitamine ning massaaž. Kuiva kõõma puhul võib massaažiks kasutada seesamiõli, millele on lisatud paar tilka teepuuõli. Õli võib isegi ööseks pähe jätta. Õlise kõõma puhul sobivad pigem kuivatavad protseduurid, siis üldjuhul õli ei kasutada. Väga palju oleneb sellest, kui palju peanahk kahjustatud on ning kas tegemist on pigem pitta, kapha või mõlema tasakaalutusega. Massaaži võib teha ka ilma õlita. Õlise kõõma puhul on kodus kõige kindlam vaid pead loputada tammekooreleotisega. Tammekoored võib ööseks likku panna, hommikul need läbi kohvifiltri nõrutada ning selle vedelikuga siis nägu pesta. Liigselt õline nahk on enamasti kapha tasakaalutusega seotud. Tihti mängivadki rolli erinevad näitajad ja päris täpne dosha’de tasakaalutuse ja õli või näomaski valimine nõuab juba suuremaid teadmisi ning terapeudi soovitusi ja protseduuride valikut.

4

 

Mida teha pitta ja kapha tasakaalutuse korral

Akne on enamasti pitta tasakaalutus – sellele viitavad põletik ja punetus ning rasusus. Samas aga võib olla tegu segatüüpi aknega, kuhu on kaasatud ka vata või kapha. Põhjustajaks võib olla ka hoopis õline kõõm. Surnud nahatükid kukuvad pead kammides ja riietudes näole ja õlgadele ning see tekitab nahapõletiku. Akne korral tuleks meeles pidada, et siis on kindlasti organismis toksiine ning eelisjärjekorras vajavad puhastamist veri, maks ja neerud. Kodus võib aga sellegipoolest nahka puhastada purustatud aaloepulbiga, kuid massaaži näole teha ei tohi, sest sellega võib toksiinid veel rohkem organismis laiali kanda. Massaaži võib teha alles pärast keha puhastust ja aktiivse põletiku alandamist. Sel juhul tuleks kindlasti vältida praetud toitude söömist, piimatooteid, fermenteeritud toiduaineid, maitseainetega liialdamist, alkoholi ja kohvi tarbimist ning saunas käimist. Eelistada tuleks mõrusid maitseid.

Pitta tasakaalutusele viitavad ka juuste varajane hallinemine ja kiilaspäisus. Neid protsesse tagasi pöörata ei saa, kuid peanaha hoolduse ja massaažiga on neid võimalik aeglustada. Juuste hallinemise korral tuleks vältida liiga soolaseid toite. Kiilanemisel on suur osa ka stressil, seega tuleb üldiselt hoolt kanda ka vata eest. Väga hästi toetab nii kiilanemise kui ka hallinemise aeglustumist igapäevane peanaha massaaž. Kuid siin tuleb olla järjekindel ja teha seda iga päev. Terapeut õpetab, kuidas seda kõige lihtsam teha on ja soovitab, millist õli kasutada.

Kui näo nahk on liigselt läikiv, siis on seal ülekaalus kapha, ka rasunäärmete ummistused ja kõvad punnid viitavad kapha tasakaalutusele. Samuti viitab kapha tasakaalutusele sügelemine. Sel juhul võib leevendust pakkuda loputamine tammekooreleotisega. Taas tuleks vältida raskeid ja rasvaseid toite, piimatooteid, banaani ja suhkrut.

 

Kuidas näohooldust tehakse

Ajurveedas on näonaha hoolduse tegemise jaoks oma skeem. Teraapia algab seljamassaažiga, sellele järgnevad näonaha puhastamine, näo massaaž, aurutamine, süvapuhastus ehk koorimine ning näomask. Terapeut otsustab iga inimese puhul eraldi, milliseid taimi ta kasutab massaaži, näomaski, auru jaoks ning nahakoorijana. Mõnikord on vaja keeta lisaks mõni õli või valmistada näokreem. Peateraapiate puhul auru ja koorimist ei tehta. Üsna palju kasutatakse ajurveeda pea- ja näohooldustes ka Eesti looduspoodides saada olevaid India päritoluga taimi või taimesegusid nagu neem, amalaki, ashwaganda, triphala, manjistha, sandel, shikakai, kuid taimed valitakse lähtuvalt nahatüübist ja dosha’de tasakaalust. Kosmeetikafirmade toodangut ajurveeda nahahoolduses ei kasutata, sest neis olevad lisa- ja säilitusained ei toeta naha tervist. Väga hoolikalt valitakse ka spetsiaalseid ajurveeda näohoolduse valmistooteid, sest need ei tohi sisaldada ühtegi ainet, mis tootes olevate taimede toimet muudavad.

Kuna aga inimeste nahatüübid on erinevad, siis ei saa ühtegi probleemse näo hooldust tegema hakata ilma põhjaliku ülevaatuseta. Meil kõigil on erinev nahatüüp ning inimestel võivad sarnaseid muutusi esile kutsuda täiesti erinevad põhjused.

Oluline on teha täielik tervise analüüs, sest eduka paranemise aluseks on lisaks õigete taimede valikule ka toitumise, uneaja ja oma päevarežiimi reguleerimine. See soovitus tekitab inimestes üsna tihti trotsi ja pahameelt, sest iseenda mugavustsoonist ei taha eriti keegi välja tulla, kuid praktika on näidanud, et tihti on lihtsatel tõdedel suur jõud. Näiteks väga oluline on magama minna kella kümnest õhtul ja ärgata vara, leida siis enda jaoks tunnike aega, et teha enesemassaaži ja mõned füüsilised harjutused, näiteks päikesetervitus, meditatsioon või hingamisharjutused. Hingamisharjutustest on alati kindla peale minek vahelduv hingamine ehk nadi shodana pranayama.

Söögiajad võiksid olla iga päev samadel kellaaegadel ning süüa tuleks võimalikult tihti värskelt armastusega valmistatud toitu. Söö ainult siis, kui kõht on tühi, väldi toidukordade vahelist näksimist. On arusaadav, et inimeste elutempo on väga kiireks läinud, kuid seejuures ei tohiks mitte mingil juhul unustada iseennast. Me võime ükskõik kui kalleid ja kangeid ravimeid tarbida, kuid tegelikkuses saab oma elukvaliteeti kõige paremini parandada iseenda ja oma elustiili teadvustatud muutmisega. Ajal, mille pühendad iseendale, on kulla hind.

 

Mõned kasulikud ilu ja hea tervise nipid

Keha üldiseks puhastuseks ja mürkide väljutamiseks on väga lihtne keeta ingveriteed. Selleks võta 1 liiter vett, lisa sinna näpuotsa suurune ingveritükk, keeda tasasel tulel, kuni järele on jäänud 2/3 vedelikust. Kurna tee ning kalla see termosesse. Joo see ära päeva jooksul. Tee nii 3–4 nädalat järjest.

Väga ilusa näonaha saab, kui teed oma näole sellise maski: jahvatad punased läätsed, millele lisad piima ning paar tilka ghee’d. Esimesel päeval võid sellega ka nahka koorida, kuid päris iga päev ega isegi mitte iga nädal ei tohi koorimist  teha, sest see kahjustab nahka. Tee seguga nahale mask ning hoia seda umbes 10–15 minutit, kuni segu hakkab kuivama. Siis loputa see leige veega maha.

Kui sind vaevab stress ning sa ei suuda keskenduda, siis võid õhtuti teha endale ise ajurveeda teraapiat, mille nimi on shiropichu. Selle tegemine on ülimalt lihtne ning tulemus on kiire. Vala väikesesse kaussi veidi kookosõli. Võta umbes 8 x 8 cm suurune vatilapp, kasta õli sisse ja niisuta see täielikult õliga. Seejärel aseta õline lapp pealae peale ning seo lapp rätikuga kurgu alt kinni. Hoia õlilappi peas vähemalt 1 tund. Kui võimalik, jäta see endale ka ööseks pähe, kuid sel juhul kata padi mõne vanema käterätiga, sest õli kipub voodipesu määrima. Hommikul pese pea loodusliku šampooniga. See protseduur on väga lõõgastav ja tagab rahuliku une.

Shiropichu teraapia

Shiropichu teraapia

 

Aet Sillaste

 

Fotod: erakogu, vedanet.com

Aet Sillaste on ajurveeda praktik, kes on oma teadmised omandanud enamasti Indias. Ta on läbinud nii ajurveeda terapeudi kui ka kosmetoloogia kursuse ning pidevalt end ise täiendanud. Ta elab ise ajurveeda põhimõtete järgi ning soovib oma teadmisi jagada ka laiemalt, sest ta usub ja teab, kui suur jõud neis iidsetes teadmistes peitub. Aet on ise läbi teinud panchakarma ehk ajurveeda puhastuskuuri ning seega omal nahal õpetusi kogenud. Tema tegemistega saad lähemalt tutvuda veebilehel www.heatuju.ee.

Telegram_nr5_esikasArtikkel ilmus algselt Telegrami 5. paberajakirjas.