EL kavandab “romusõidukite” kohustuslikku lammutamist – kuidas on lood omandiõigusega?

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

17. jaanuar 2024 kell 14:55



Foto: Pixabay / Scottslm

Euroopa Liit teeb ettepaneku kehtestada rangemad juhised selle kohta, millal peavad romusõidukite omanikud need lammutama, et kaitsta paremini keskkonda ja soodustada sisepõlemismootorite kasutamise kaotamist autonduses. Rootsi autoajakirja Teknikens Värld sõnul võib see tähendada, et sõidukiomanikud kaotavad oma omandiõiguse ning ettepanek on pälvinud omajagu kriitikat.

 

Euroopa Parlament tegi ettepaneku kaotada järk-järgult sisepõlemismootorid uutes autodes aastaks 2035. Euroopa Komisjon tegi ka ettepanekud romusõidukite ringmajanduse hõlbustamiseks EL-is.

 

Kas sõidukiomanikud võivad oma omandiõigused kaotada?

13. juulil avaldatud määrus käsitleb „sõidukite ringmajanduse konstseptsiooni ja romusõidukite utiliseerimise nõudeid“. Selle algatusega kavatseb komisjon asendada kaks seni kehtivat määrust. Ettepanekus rõhutab komisjon, et reform peaks toetama Euroopa rohelise kokkuleppe eesmärke ning leevendama keskkonna- ja kliimakoormust. Teiseks oluliseks kriteeriumiks Euroopa Komisjoni jaoks on tooraine kaevandamine, mida on muu hulgas autotööstuse üleminekul sisepõlemismootoritelt keskkonnasõbralikumale mobiilsusele. Määrus vajab veel liikmesriikide ja Euroopa Parlamendi heakskiitu.

Ettepanek sisaldab mitmeid määrusi ja üleskutseid, mis on suunatud nii sõidukitootjatele kui ka teistele autotööstuses osalejatele. Samal ajal seab EL sõidukiomanikele uusi nõudeid.

Juhtiv Rootsi autoajakiri Teknikens Värld kirjeldab, kuidas ettepanek võib sõidukiomanikke mõjutada – eriti seoses vanemate sõidukite utiliseerimisega.

EL pakub välja kriteeriumid selle kohta, millal auto loetakse romusõidukiks, viidates sellele, et auto muutub vanarauaks ja kuulub viivitamatult hävitamisele, kui kriteeriumid liigitavad selle “jäätmeteks”.

Teknikens Världi sõnul määraks kriteeriumide loetelu, millal tuleb auto “pensionile” jätta. See on aga samaväärne omandiõiguse kaotamisega.

Need tingimused võivad ulatuda “erakordselt kulunud” piduritest ja roolikomponentidest kuni teatud aja möödumiseni tehnilisest ülevaatusest. Kavandatava määratluse kohaselt loetakse auto jäätmeteks, kui sellele pole teatud aeg ülevaatust tehtud – isegi kui auto on heas töökorras.

 

Mis saab klassikalistest autodest?

Nagu vahendab Blackout News, ei puuduta uued reeglid ajaloolisi sõidukeid, mida tuntakse ka klassikaliste autodena. Sellised sõidukid peavad olema vähemalt 30 aastat vanad ja nende tootmine on lõpetatud. Autosõbrad ja kollektsionäärid võivad oma armastatud uunikumi seega ikkagi alles hoida.

ELi pressiesindaja kinnitas, et ajaloolist huvi pakkuvad sõidukid jäetakse ettepanekutest konkreetselt välja. Seega ei ole ohtu klassikaliste autode lammutamiseks, nagu hoiatab veebisait EFAHRER.com.

Kuid ka siin tuleb märkida üht olulist punkti: Rootsi portaali sõnul peavad kõik komponendid ja varuosad olema absoluutselt originaalseisundis. “Nii et kui panna B20 mootor 65. aasta Amazonisse, pole see originaal. Ja kui seda pole viimase kahe aasta jooksul kontrollitud, siis tuleks seda nende eeskirjade kohaselt lugeda jäätmeteks,” ütles Rootsi Mootorratturite Liidu MHRF sõiduki- ja eeskirjadeekspert Jan Tägt Teknikens Världile.

 

Sõidukiomanikele peab jääma sõnaõigus

EL-i ettepanekule reageeris ka amatöörsõidukite registreerimist võimaldav Rootsi organisatsioon SFRO (Sveriges fordonsbyggares riksorganisation). Teknikens Världi sõnul toetab liit ühelt poolt seal välja toodud eesmärki – ringmajanduse tugevdamist –, kuid kritiseerib selle meetodeid. SFRO sõnul peab olema võimalik vaidlustada sõiduki „jäätmeteks“ liigitamist.

SFRO kritiseeris ka punkti, et autot tuleks käsitleda jäätmena kohe, kui remondikulud ületavad turuväärtust – seda nimetatakse ka majanduslikuks kogukahjuks – ilma võimalikku kasutusväärtust arvesse võtmata: “Peab olema võimalus, et sõidukiomanik saab ise otsustada, kui palju raha ta oma sõiduki remondile kulutada soovib.”

Euroopa Liidu üks eesmärke uute seaduste kehtestamiseks on saada romusõidukitest tagasi väärtuslikud toorained, mida saab kasutada autotööstuse üleminekul elektrimootoritele ja sõltumatuse edendamiseks kolmandatest riikidest, sest vanad autod on väärtuslike varuosade, kriitilise tähtsusega tooraine ja muude oluliste ressursside, näiteks kvaliteetse ringlussevõetud plasti ja terase allikas.

Euroopa Komisjon loodab, et määrus toob 2035. aastaks lisatulu 1,8 miljardit eurot.

 

Allikas: epochtimes.de

 

Tõlkis Hando Tõnumaa



Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt