Koolikiusamine algab vanematest – kas märkame oma hoiakuid ja kõneviisi?

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

16. juuli 2019 kell 13:17



Kirjanik, ettevõtja ja joogaõpetaja Pamela Maran avaldas möödunud sügisel oma Facebooki lehel mõtiskluse, mis paraku on asjakohane aastaringselt. Kas me täiskasvanutena anname endale aru, millist mõju avaldame oma eeskujuga järeltulijatele?

 

“Issand, no vaata, mis riided sel seljas on!”
“Appi. Mis ta mõtles, et on lauta tulnud või?”
Räägivad kaks täiskasvanut omavahel kellestki kolmandast.

Samal ajal lippavad esimeses klassis ringi rõõmsa näoga lapsed, kellel seljas lohvakad puuvillased püksid, kel pisut boršine pluus, kel on peas patsid, mis kole viltu punutud.

Lapsed ei näe veel seda, mida täiskasvanu kohe tähele paneb. Küll aga nad kuulevad seda.

Koolikiusamine ei alga lastest, vaid on õpitud vanematelt. Ükski väike laps ei märka teise sotsiaalset staatust, vanemate rahakotti, näo ilu, riidebrändi või plekki varrukal. Nad näevad üksnes südant. Nad ei tea Nike’i, Guessi, Takko Fashioni või Armani kuvandit. Nende sümpaatia kujuneb teise hinge märkamisest, mitte millestki välisest.

See kaunis omadus tapetakse kodus. Laps kuuleb, kuidas vanemad jagavad hinnanguid, sildistavad, lahterdavad, mõistavad kohut. Me ei saa pimedad olla – need puhtad hinged ei kasva iseenesest kiusajaiks, vaid ainult täiskasvanu eeskujul.

Me võime noomida ja kutsuda üles noori palju tahes, aga kui me ei kutsu üles vanemaid, on see vaid sõnum liivale. Meie peame muutuma. Muutuma ka võõraste laste ees.

Eile oli Rakvere koolilastel spordipäev. Oli pisaraid ja nuttu.
Minu tütar Arabella jooksis oma pinginaabrist 50 meetrit enne 200 m jooksu finišit mööda. Pärast seda ütles sõbranna: “Sa olid nii tubli, Arabella!”

Mul läks süda soojaks. Ma tahtsin, et see omadus, leida kaotusest rõõmu, jääks lapsele alatiseks. Ütlesin: “Sa oled nii tubli, et sa leiad kiidusõnu ka endast kiirematele. See on kaunis omadus!”
Mis siis, et nad mõlemad olid viimaste seas, nad olid õnnelikud.

Meie, täiskasvanud, saame kasvatada lastes omadusi, nagu empaatia, kaastunne. Ainult meie saame koolikiusamist lõpetada.

Ära hinda mitte kedagi mitte ühelgi ajahetkel. Ei üht parastamist, ei kommentaari, ei negatiivset märkust. Ei kodus, ei tööl.
Kui laps õpib hinnangute jagamist koolis, siis saame selle meie välja juurida, olles empaatilised ja hea enesekontrolliga eeskujud. Ainult meie saame koolikiusamise lõpetada.

Head meeletrenni, tugevad!

 

Pamela Maran

 

Allikas: Facebook

Foto: iStock

 

NB! Telegram tegutseb tänu lugejate abile. Kui sinu arvates on Telegramis ilmuv info vajalik ja oluline, võid soovi ja võimaluse korral meid toetada. Suur aitäh kõigile, kes aitavad olulisi teemasid pildis hoida!

Unlimited MTÜ
EE497700771002818684

BITCOIN
1Hqjxbt8czHcENjDQan5GFL3Qssn4znpAr

DASH
XjUJswujDzLgSgg7Ly8bK6TEo1kwVzaKeV

BITCOIN CASH (BCH)
qp0gdarh8xtte8fygj2ehrud7h4gsugzeqlmamcx3s

ETHEREUM
0x9b67438a7a4cdd88edb14c2880e920a3cba692c6