Püha Meditsiin. Ühe arsti otsingud tervendamise saladuse leidmiseks: ennekõike ära tee kahju

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

11. september 2023 kell 19:58



Foto: pilgrim.ee + Canva.com

Kuidas on võimalik, et mõned inimesed teevad kõik õigesti, aga jäävad ikkagi haigeks, samas kui teised ei tee pealtnäha midagi erilist, aga tervenevad täielikult? Kuidas toimib usu abil tervendamine – või kas see üldse toimib? Mis peitub haiguse spontaanse remissiooni nähtuse taga – ja kas meil on võimalik seda kuidagi mõjutada? Kas me saame end muuta vastuvõtlikumaks imedele? Dr Lissa Rankin oli kindel, et piisavalt põhjaliku otsimisega võib sellistele küsimustele vastused leida, ning alustas kümneaastast teekonda uurimaks neid teemasid ja enamgi veel.

 

Avaldame paar katkendit selle rännaku tulemusena sündmunud põhjalikust teejuhist Püha Meditsiin. Ühe arsti otsingud tervendamise saladuse leidmiseks” (Pilgrim 2023), mis käsitleb tervendavate imede otsimist olukorras, kus miski muu pole aidanud. Lugeja järgneb dr Rankinile üle kogu maailma, et kohtuda nii andekate kui ka ebaausate ravitsejatega. Te lähete koos palverännakutele pühapaikadesse, uurite tervendamise teadust ja õpite, kuidas end ravitseja valimisel kaitsta. Sulle edastatakse põlisrahvaste kultuuride pakutud tarkust, mille alusel algab meie tervenemine meie pühast sidemest Emakese Maaga, ning sa sukeldud sügavale uuenduslike traumauuringute maailma, kus on käivitumas meditsiinirevolutsioon. “Püha Meditsiin“ sisaldab rikkalikult praktikaid ja vahendeid, mida dr Rankin on pidanud eriti tõhusaks, ning pakub läbimõeldud ja selgelt kaalutletud käsitlust küsimuste kohta, mis puudutavad meie tervenemist – ja lootusekiirt abivajajatele.

PS. Oleme Telegram.ee-s varasemalt avaldanud dr Rankini TEDx kõne “Kas keha isetervenemise võimele on teaduslikku tõestust?“.

 

Mõned raamatuarvustused:

“”Püha Meditsiin“ on kohustuslik lugemine kõigile, kes austavad tavameditsiini tähtsust ja tahavad ühtlasi sukelduda emotsionaalse ja vaimse tervendamise transformatiivsete võimaluste maailma. Dr Rankini küllaldane skeptilisus ja keskendumine patsiendi turvalisusele teevad temast täiusliku teejuhi tutvustamaks lugejale laia valikut tervendavaid teooriaid ja praktikaid.“
– Kelly A. Turner, PhD
New York Timesi bestsellerite “Radical Hope“ ja “Radical Remission“ autor

“Minu isa oli arst ja teadlane, kes poleks uskunud paljutki selles raamatus sisalduvat. Ometi õpetas ta mind usaldama fakte, isegi kui need viivad su kaugele väljapoole sinu paradigmat. Lissa Rankinil on ainulaadne võimalus viia meid teekonnale kaugele väljapoole tavameditsiini paradigmat. Ta on hästi koolitatud arst, kes hindab lääne meditsiini ja keda hakkasid paeluma lood teistest tervendamisviisidest. Ta säilitab skeptilist meelt, kui asub uurima imepäraste tervenemiste ja alternatiivsete ravimeetodite valdkonda. Kuna ta kirjeldab seda teekonda kaasahaaravalt, esitades vaheldumisi paljastavaid ja imelisi lugusid enda elust, hakkasin minagi end avama võimalustele, mille olin varem kõrvale heitnud. Olen tohutult tänulik tema isikliku ja akadeemilise uurimistöö eest, mille ta on raamatusse lisanud, nagu ka tema algajameelse lähenemise eest. Tema teekond paelub lugejat ja tekitab tänulikkust selle eest, et ta on sind endaga sellele teekonnale kaasa kutsunud. See raamat on suur edusamm traditsioonilise ja alternatiivse meditsiini ühildamisel!“
– Richard Schwartz, PhD,
Sisemiste Peresüsteemide psühhoteraapiamudeli looja ja raamatu “No Bad Parts“ autor

 

Katkendid peatükist “Ennekõike ära tee kahju”

KAHJU VÄLTIMISE PÕHIMÕTE

Andsin kord vande, et arstina “ennekõike mitte teha kahju“. Kahju vältimise eetiline põhimõte on kõigile meditsiinitudengitele pähe raiutud. Meile õpetatakse, et meie võimega päästa elusid kaasneb ka vastutus kaitsta patsienti selle kahju eest, mida meie võim neile põhjustada võib. Patsientidele kahju tekitamiseks on mitmeid viise: nende vaba tahte ja teadliku nõusoleku õiguse eiramine; inimlik eksimus, arvestades seda, et meie käsutuses olevad vahendid võivad nii ravida kui ka tappa; oma võimu kuritarvitamine ja selle kasutamine omakasupüüdlikel eesmärkidel, nagu rahaline kasu; oma iha rahuldamine või patsiendi haavatavuse ärakasutamine oma ego upitamiseks. Kuna patsiendid kipuvad arste usaldama elu ja surma küsimustes, on meie kohustuseks selle võimuga ümber käia vastutustundlikult. Kui me seda ei tee – sest oleme samuti vaid surelikud inimesed, kes teevad vigu ja kellel võib olla oma traumasid seoses võimu ja kontrolli kasutamisega –, siis on olemas terve rida viise arstidele järelevalve teostamiseks. Patsientidel on õigus teatada meist anonüümselt meditsiiniametile, kaevata meid eeskirjade eiramise eest kohtusse või vajadusel esitada ka süüdistus kriminaalkohtus. Arstlik komisjon võib meid uurimise alla võtta, meie töö peatada või tühistada meie arstilitsentsi, kui me pole vastutustundlikud ega kasuta oma võimu õigesti.

Tuleb tõdeda, et moodne meditsiin on vähendanud pühendumust kahju vältimisele, nagu on näha tervendamise paradoksis: tavameditsiin päästab elusid, kuid oli ühtlasi Ameerika Ühendriikides surmapõhjuste seas kolmandal kohal, kuni Covid 2020. aastal sellest ette rebis. Me väidame, et meid huvitab patsiendi heaolu, ning enamik minu tuttavaid arste tõepoolest hoolivad oma patsientidest sügavalt. Kuid liigagi sageli on patsiendi heaolu vastuolus ravi rahalise poolega, mida ei määra enamasti mitte arstid, vaid haiglajuhid ning kasumi eesmär­gil tegutsevate kindlustusfirmade, ravimifirmade ja meditsiiniseadmeid tootvate firmade tegevjuhid.

See paradoks tuli kõige selgemalt esile 2020. aastal, kui arstid olid pandeemia ajal segaduses ega teadnud, kuidas kõige paremini Covid-19 viirust ravida, mistõttu pandi inimesed ruttu hingamisaparaatide alla, arvates, et sellega päästetakse elusid, aga selgus hoopis, et paljud inimesed, kes keeldusid hingamisaparaati kasutamast, jäid ellu, samas kui paljud hingamisaparaadi alla pandud inimesed ei ärganudki enam üles. Arstid küll püüavad „ennekõike vältida kahju tegemist“, aga paraku ei toimi see sageli nii.

Meie vanne, mis nõuab meilt kahju vältimist, ning ebatäiuslik süsteem, mis muudab selle mõnikord võimatuks, on omavahel konfliktis. Seetõttu kannatavad paljud arstid sellise nähtuse all, mida läbipõlemise uurijad nimetavad „moraalseks kahjustuseks“ – vaimseks, emotsionaalseks, psühholoogiliseks ja vaimseks stressiks, mis ilmneb pärast seda, kui arst „paneb toime teo; ei suuda ära hoida tegu; või on tunnistajaks teole, mis rikub tema sügavalt juurdunud moraalseid uskumusi ja ootusi“. Moraalse kahjustuse tõttu on arstide seas enesetappude, sõltuvuse ja enneaegse surma osakaal hüppeliselt tõusnud. Kui tunned arsti elukutse vastu sellist tõmmet nagu preestrid vaimulikuameti suhtes, siis võib tunduda talumatult valus, kui mõistad, et me võime inimesi kahjustada sama lihtsalt kui neid tervendada. Tervendamine ja kahjustamine võivad isegi olla ühe ja sama mündi kaks külge. Isegi kui me teeme endaga tööd oma trauma tervendamiseks ja oma varjupoole integreerimiseks, võivad meditsiinilise sekkumise võimalikud kõrvalmõjud mõnikord tekitada kahju, isegi kui neid kasutada äärmise ettevaatlikkuse ja parimate kavatsustega.

Püha Meditsiini praktiseerijad pole samuti selle eest kaitstud. Nagu kirurgia, keemiaravi ja teiste võimsate tavameditsiini vahendite puhul on ka Pühal Meditsiinil nii võime sind ravida kui ka võime teha sulle suurt kahju. Sa võtad riski iga kord, kui annad kellelegi nõusoleku oma energiavälja kallal jändamiseks või oma sügavaimates haavades ja alateadvuses surkimiseks. Ma ei taha sind hirmutada ega paranoiliseks muuta; siiski hoiatan ma sind, et kasutaksid Püha Meditsiini praktiseerija valimisel samasugust ettevaatust nagu kirurgi valimisel. Sinu kõige võimsam kaitse selle eest, et mitte langeda selliste ravitsejate ohvriks, kes on haavatud, kelle seljas on okas ja kes pole endaga teinud varjutööd, on sinu ühendus oma Tervikliku Tervise Intelligentsusega, mis aitab sul eristada, milliseid ravitsejaid võib usaldada ja millistest tasub eemale hoida. Abi on ka sellest, kui küsid soovitusi usaldusväärsetelt inimestelt, et välja sõeluda need ravitsejad, keda peaks vältima. Kui tead, mida otsida, ning oled avanud enda jaoks tee neile teadmistele, siis on problemaatilisi ravitsejaid üsna lihtne tuvastada. Annan käesoleva peatüki lõpus ka mõningaid nõuandeid selle kohta, mille osas tuleks valvel olla.

Probleem on selles, et enamikul ravitsejatest pole mingit järelevalvet ega kohustust ravi eest vastutada. Kui arst, terapeut või vaimulik oma võimu kuritarvitab, on olemas süsteem – olgugi et ebatäiuslik – neile karistuse kehtestamiseks ja nende vastutusele võtmiseks. Paljude ravitsejate puhul aga selline süsteem puudub. Regulatsioonide puudumine tervendamise valdkonnas tähendab, et jääme jätkuvalt haavatavaks seni, kui leiame viisi selle valdkonna reguleerimiseks ja patsientide turvalisuse suurendamiseks.

 

Kuidas tunda ära usaldusväärset Püha Meditsiini praktiseerijat

Siin on mõned nõuanded sinu läbinägelikkuse vaimse intelligentsuse aspektile kaasa aitamiseks.

  1. Palu võimalust ravitsejat eelnevalt intervjueerida.
  2. Tunneta ravitseja südant. Tee oma emotsionaalse intelligentsuse abil kindlaks, kas suudad tunnetada enda ja oma ravitseja südant.
  3. Usalda oma sisetunnet. Küsi keha käest nõu. Kas oled selle praktiseerijaga koos olles lõdvestunud või pinges?
  4. Kontrolli ravitseja tausta. Aita oma vaimset intelligentsust sellega, et küsid oma Püha Meditsiini praktiseerijalt, kus ta end on koolitanud. Sellises reguleerimata valdkonnas, kus igaüks võib oma äri püsti panna või luua veebilehe ning väita, et on ravitseja, tasub tingimata kontrollida tema tausta.
  5. Kontrolli eetikanorme. Otsi selliseid praktiseerijaid, kes lubavad järgida läbipaistvat eetikakoodeksit, millega võid soovi korral tutvuda.
  6. Otsi ravitsejaid, kes küsivad alati sinu nõusolekut. Kui ravitseja hakkab lugema sinu energiat või manipuleerima sinu energiaväljaga enne seda, kui oled andnud nõusoleku terapeutilisele suhtele, lahku tema juurest.
  7. Küsi ravitsejalt, kelle ees ta vastutab. Kas ravitsejal on oma professionaalne komisjon, terapeut või mentor, kes tagab pideva järelevalve, aruandekohuse ja tagajärjed juhul, kui ravitseja oma võimu kuritarvitab? Kui ravitseja ütleb, et ei vaja sellist abi või tagasisidet, sest tema sisemisest juhatusest piisab, siis ole ettevaatlik.
  8. Küsi soovitusi inimestelt, keda usaldad.
  9. Palu luba rääkida klientidega, keda ravitseja on edukalt aidanud. Kuigi konfidentsiaalsusest tuleb kinni pidada, on paljud patsiendid, kes on ravitseja käe all haigusest imekombel paranenud, õhinal valmis jagama oma lugu ja võimalusel sellest kõigile pasundama. Kui ravitsejal pole ühtainsatki klienti, kes nõustuks sinuga oma kogemusest rääkima, siis küsi endalt, kas ravitseja ikka räägib tõtt.
  10. Hoidu liialdatud või tõestamata väidete eest. Mitte ükski ravimeetod – olgu see siis püha või mitte – ei toimi iga kord sajaprotsendiliselt ega sajal protsendil juhtudest. Palu ravitsejal rääkida ka patsientidest, keda ta aidata ei suutnud. Kui ta väidab, et tal polegi selliseid patsiente, või süüdistab ravi ebaõnnestumises klienti, siis jäta ta kus seda ja teist.
  11. Küsi ravitsejalt, mis on tema eriala. Lisaks selgitusele selliste haiguste kohta, mida tema meetodid kuigi hästi ei ravi, ütleb enamik ausaid ravitsejaid sulle ka seda, milliste seisundite puhul tema meetod kõige paremini toimib.
  12. Väldi ravitsejaid, kes loovad sõltuvussuhte. Tõelised ravitsejad annavad sulle võimaluse tugevdada aja jooksul oma väge iseenese tervendamiseks, muutudes sedasi ravitsejast üha vähem sõltuvaks.

 

Allikas: Dr Lissa Rankin “Püha Meditsiin. Ühe arsti otsingud tervendamise saladuse leidmiseks” (Pilgrim 2023)

 

Toimetas Mariann Joonas



Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt