Robot-telefonimüüja, kes eitab, et ta on robot

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

31. detsember 2013 kell 12:45



Hiljuti on hakanud internetis ringlema lood naisest, kes helistab inimestele, et müüa neile kindlustuspakette. Lähemal uurimisel selgus, et tegu on robotiga, kuigi helistaja ise väitis, et ta on siiski inimene. Ajakiri Time asus asja uurima ning sealt edasi läks lugu veelgi segasemaks.

 

Telefonikõne võluvalt naishäälelt tuli Time’i ajakirja Washingtoni büroo ülemusele Michael Schererile. Talle pakuti tehingut tervisekindlustuse sõlmimiseks, kuid Scherer tahtis lähemalt uurida, kes talle helistab. Ta küsis otse, kas tegu on päris inimese või arvuti kaudu juhitud robothäälega ning talle vastati naerdes, et pakkuja on päris inimene. Selle peale küsis Scherer, milline köögivili on tomatisupis, ja pakkuja vastas, et ei saa küsimusest aru. Edasi küsiti helistajalt mitu korda, mis oli eilne nädalapäev, ja nüüd hakkas ta kurtma halva ühenduse üle.

Time’i reportereid hakkas asi huvitama ja nad asusid lugu uurima. Selgus, et helistaja nimi on Samantha West ning tema suutmatuse tõttu vestlust arendada jõuti järeldusele, et ta on ikkagi robot. Robot-kindlustuspakkuja eesmärgiks oli küsida mitmesuguseid küsimusi inimeste tervisekindlustuse kohta ning seejärel suunata potentsiaalne klient edasi päris inimesega vestlema, kes müügitehingu lõplikult vormistaks.

Kuula salvestusi vestlustest Samantha Westiga siit.

 

Kindlustusfirma eitas algul robotite kasutamist

Olles vastanud Samantha küsimustele, suunati üks Time’i reporter edasi suhtlema inimesega, kes ei katkestanud küsimuste peale kõnet  – teiste reporteritega oli just nii käitutud, kui nad küsisid Samantha kohta. Reporter küsis firma veebilehe aadressi ja telefoni teises otsas olnud inimene kinnitas, et tegu on ettevõttega Ft. Lauderdale, mille koduleht on premierhealthagency.com. Kui reporter helistas otse ettevõttesse, tutvustas ennast ja ütles, et Time kirjutab lugu sellest robotist, kes helistab firma nimel inimestele, vastati talle, et nad ei kasuta roboti kõnesid ning katkestati ühendus.

Kui samale numbrile helistati teist korda, vastas kõnele mees nimega Bruce Martin. Tema ütles, et ei ole kindel, kas Samantha Westi telefoninumber oli üldse üks firma numbritest. Martin lubas uurida, kas Samantha West töötab ettevõttes ning lubas hiljem reporterile sellest teada anda. Ent päev pärast seda, kui Time’is avaldati artikkel selle ettevõtte ja roboti kohta, ei vastanud asjakohasel telefoninumbril enam Samantha West, vaid helistajad suunati pidevalt kinnisele toonile ning samal ajal kadus internetist ka firma koduleht.

 

Robot kui töövahend

Hiljem kirjutas Time, et ettevõtte esindaja sõnul on Samantha West küll robot, mis eitab, et ta on robot, aga ta töötab nagu puldiga juhitav auto. Nimelt kontrollib teda kui arvutiprogrammi USA-st väljaspool asuvas kõnekeskuses töötav inimene, kellel on endal liiga tugev mitte-ameeriklase aktsent. Välismaalane kasutab programmi, et suhelda potentsiaalsete klientidega ning äritehingu võimalusel anda klient üle USA-s töötavatele inimestele. “Me lihtsalt kontakteerume inimestega sellisel moel,” selgitas ettevõtte esindaja John Rasman.

Ta selgitas, et kui Samantha West helistab kellelegi, on teisel pool liini inimene, kes on vestluses aktiivne osaleja. See, et tolle inimese suhtlemisvõime piirdub masinale eelsalvestatud ütlustega, ei muuda asjaolu, et vestluses osaleb siiski inimene, kes lihtsalt kasutab roboti abi.

Time’i reporterid aga leiavad, et nende ja Samantha vahel peetud vestlused ei kõlanud küll nii, nagu need oleks kahe inimese vahel toimunud. Neid jäi häirima fakt, et kui küsiti konkreetselt, kas tegu on robotiga või et ta ütleks “ma pole robot”, siis vastati vaid: “Ma olen päris inimene.”

 

Kas müügirobot tohib valetada?

Telefonimüüjate esindaja Chris Haerich ütles, et enne pole midagi sellist ette tulnud. Tema meelest paigutub Samantha West (kui eelsalvestatud lausetega tarkvara) “robotkõne” kategooria alla. Haerichi sõnul rikkus see kõne ilmselt mõnda punkti tarbijatega telefonitsi suhtlemise reeglites (Telephone Consumer Act).

Samantha Westi loo juures tekitas kõige enam küsimusi see, et nn nutikas telefonimüüja oli seadistatud vastama küsimusele, kas ta on robot, hoopis väitega, et ta on inimene. Kui Haerichilt küsiti, kas on olemas seadust, mis keelab robotitel valetamise, ütles ta, et ta, et kuna sellist asja pole varem ette tulnud ja  seda pole temalt enne küsitud, siis ei oska ta sellele vastata. Vaevalt et sellele küsimusele oleks osanud vastata ka Samantha West, sest ulmekirjaniku Isaac Asimovi kolme robotiseaduse hulgas valetamist otsesõnu ei mainita…

 

Allikad: Time 1, Time 2

Foto: youviewed.com

 

Toimetas Marlen Laanep

 



Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt