Ajatu: Vaimuhaigustest šamaani pilguga: sild teistesse maailmadesse

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

19. september 2020 kell 19:04



Shaman-Ecuador-2-1024x576-620x400Vaimse tervise häired ja kõrvalekalded on läänemaailma jaoks paljuski veel keeruline valdkond. Arusaamad nende olemuse ja võimaliku ravi kohta muutuvad pidevalt ja vahel üsna äärmuslikult. Veel tänapäeval leidub ususekte, kus peetakse vaimse tervise kõrvalekalded saatana tööks ning püütakse neid ravida mitmesuguste rituaalide abil, mis on häire all kannataja jaoks nii kehaline kui ka vaimne väärkohtlemine, mis vahel hõlmab isegi seksuaalset kuritarvitamist. Lääne meditsiin ja ravimiettevõtted näevad vaimse tervise häireid üksnes ajukeemia tasakaalu puudumisena, mida saab korrigeerida psühhoteraapia ja  ravimite abil. Igal juhul nähakse vaimse tervise häiretes probleemi, mis tuleks kõrvaldada.

Rubriigi “Ajatu” alt avaldame vanemaid artikleid, mis üle lugemist tasuvad. Käesolev lugu ilmus esimest korda oktoobris 2014.

 

Sarnaselt autismile, mille olemuse kohta on viimastel aastatel toodud välja uusi huvitavaid teooriaid, on ka erinevate vaimuhaiguste kohta olemas teistsuguseid vaatenurki. Ühe huvitava lähenemise esitab kirjanik Stephanie Marohn oma raamatus “Natural Medicine Guide to Bipolar Disorder”.

 

Vaimuhaigus kui sõnum teisest ilmast

Šamaanid näevad vaimuhaigusi kui “ravitseja sündi”, selgitab Lääne-Aafrikast pärit kirjanik Malidoma Patrice Somé. Vaimseid häired tuleks käsitleda kui spirituaalseid kriise, aitamaks ravitsejal ilmale tulla. Dagara hõimus, kus Somé sündinud on, peetatakse läänemaailmas haigusteks peetavaid ilminguid “headeks uudisteks teisest ilmast”. Kriisi läbiv inimene on valitud meediumiks, kelle kaudu vaimumaailm saab edastada kogukonnale sõnumeid. Vaimuhaigused ja erinevad käitumishäired viitavad sellele, et kaks omavahel mittesobivat energiat on ühinenud üheks energiaväljaks. Vaimse tervise hälbed ja käitumishäired on tingitud sellest, et inimene ei saa piisavat abi, et toime tulla teiselt tasandilt pärineva energia kohaloluga enda kehas.

1980. aastal saabus Somé esimest korda Ameerika Ühendriikidesse kõrgemat haridust omandama ning ta kirjeldab, kui erinev ja üllatav oli tema jaoks see, kuidas seal käsitletakse vaimse tervise häireid. Kui tema kaasõpilane sattus depressiooni tõttu haiglasse, läks Somé teda külastama ning teda šokeeris see, mida ta nägi. See oli tal esimene kord olla silmitsi läänemaailma lahendustega samadele sümptomitele, mida ta oli ka oma külas näinud. Eelkõige mõjus ehmatavana see, et vaimse tervise häiret käsitletakse kui patoloogiat – seisundit, mille peab välja ravima. See oli täpselt vastupidine sellele, kuidas Dagara kultuuris vaimse tervise häireid nähakse. Vaadates ringi sünges haiglas, kus mõned olid hullusärkides, teised karjusid või olid ravimite mõjul täiesti apaatsed, nentis Dagara, et niimoodi koheldakse läänemaailmas ravitsejaid, kes püüavad sinna sündida. Milline kaotus – inimene,  kes lõpuks on saanud ühendust jõuga teisest maailmast, läheb lihtsalt raisku.



Moodne vaimsete häirete ravi süvendab probleeme

Kui sõnastada seda ümber nii, et see oleks lääne inimesele paremini arusaadav, siis n-ö arenenud maades ei ole inimesi õpetatud aktsepteerima või toime tulema vaimumaailmaga. Inimeste selgeltnägemisvõimeid halvustatakse. Kui vaimumaailma energia avaldub lääne kultuuris kasvanud inimese kaudu, siis ei ole ta saanud ettevalmistust sellega integreerumiseks või isegi arusaamisek



Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.