Kas dietoloogid on pannud leivad ühte kappi rämpstoidutööstusega?

21. veebruar 2013 kell 17:58



timthumb

Suurimal dietoloogide kutseühendusel – toitumise ja dietoloogia akadeemial (Academy of Nutrition and Dietetics) – on tekkinud tõsine usaldusväärsuse probleem.

 

Akadeemia esindab 74 000 USA dietoloogi ning selle missioon on optimaalse toitumise ja tervise edendamine. Kuid üritusel “Toidurevolutsiooni tippkohtumine” (Food Revolution Summit) avaldas loengupidaja Michele Simon raporti, mille kohaselt sponsivad akadeemiat sellised korporatsioonid nagu ConAgra, rahvuslik lihakasvatajate ühendus (National Cattlemen’s Beef Association), Kellogg’s, Mars ja rahvuslik piimanõukogu (National Dairy Council).

 

Kas akadeemia partnerid kujundavad rahva tervist?

Mõned sponsorid on nimetatud ka “akadeemia partneriteks”, mis annab neile õiguse “harida” toitumise professionaale nende toote tervislike omaduste suhtes, sponsida üritusi ning läbi viia haridusliku eesmärgiga koosviibimisi. Samuti on neil luba kasutada akadeemia logo oma turunduskampaaniates.

Eat Drink Politics institutsiooni raporti kohaselt saavad registreeritud dietoloogid jätkata oma haridusteed Coca-Cola’s, kus neile õpetatakse, et suhkur ei ole laste jaoks probleem. Lisaks on akadeemia tunnustanud hariduse pakkujatena selliseid suurfirmasid nagu Kraft Foods, Nestlé ja PepsiCo.

Hoolimata oma tohutust võimust toitumise muutmisele Ameerikas ei ole akadeemia siiani nõustunud toetama mõningaid samme, mis paljude ekspertide sõnul võiks parandada rahvuslikku tervist, näiteks karastusjookide suuruse limiteerimine, suhkrurohkete jookide maksustamine või geenmuundatud toitude märgistamine. Kas võib leida seose sponsorlusena saadavate miljonite dollarite ja rahvatervist edendavate algatuste puudumise vahel?

 

“Dietoloogid professionaalse terviklikkuse poolt”

Õnneks ei edasta kõik dietoloogid akadeemia sponsorite propagandat. On palju tõsist tööd tegevaid ja pühendunud dietolooge, kes juhendavad oma kliente toitumisteaduse viimastest saavutustest lähtudes. Üks inspireerivamaid dietolooge on näiteks Brenda Davies, kirjanik ja taimetoitu pooldav toitumisekspert, kes oli ka üks esinejaid toidurevolutsiooni tippkohtumisel.

Davies märkis oma kõnes, et paljud dietoloogid tunnevad end ebamugavalt olukorras, kus nende erialaliit on nii tugevalt läbi põimunud toidutööstusega ning viitas uurimusele, mis kajastas, et 80% dietoloogidest leiab, et akadeemia toetab oma korporatiivseid sponsoreid ning nende tooteid. Tema sõnul on viimane aeg pakkuda toitumisnõu, mis põhineb teadmistel, mis on parim ülekaalulisuse, diabeedi, südamehaiguste ning vähi käes vaevlevale ühiskonnale.

Teaduslik seisukoht on selge: täisväärtuslikel toitudel põhinev taimne dieet, mis sisaldab vähe suhkrut ja töödeldud toite ning palju toitainerikkaid värskeid toite, aitab kõvasti vähendada elustiilist ning toitumisest tekkinud haiguste esinemist.

 

Simoni raportist inspireerituna ning olles tüdinud oma erialaliidu sidemetest rämpstoidutootjatega, käivitas grupp dietolooge 12. veebruaril algatuse “Dietoloogid professionaalse terviklikkuse poolt” (Dietitians for Professional Integrity). Nende eesmärk on propageerida eetilisemat, sotsiaalselt vastutustundlikumat ning asjakohasemat sponsorlust toitumise ja dietoloogia akadeemiale. Nende algatusega liitus paari päeva jooksul üle 500 liikme.

 

 

Allikad: One Radio Network, Eat Drink Politics, Beverage Institute, Branda Davise koduleht, DFPI facebook

 

 

Toimetas Katrin Suik