Kuidas oma toitumist tervislikumaks muuta?

25. veebruar 2013 kell 10:15



 

food-table-3

Portaal Alkeemia.ee kirjutab, et toitumisest ja selle mõjust inimese tervisele on liikvel nii palju valeinfot, et oma pere ja iseenda heaks tervislike toiduvalikute tegemine võib osutuda raskeks ülesandeks. Siiski on mitu sellist toiduainet, millest tasuks igal juhul eemale hoida, sest neist ei ole tervisele mingit kasu ja samas kujutavad endast sööjale tihti isegi ohtu.

Järgnevalt on välja toodud üheksa toiduainet, mida enam kunagi süüa ei tohiks, kui hoolid oma tervise pikaajalisest säilitamisest:

1) Sai ja rafineeritud jahutooted. Iseenesest on sai ja rafineeritud jahutooted üldiselt sinu keha jaoks mürgised, sest neist on ära võetud peaaegu kõik vitamiinid, mineraalid, kiudained ja teised tähtsad toitained. Seetõttu ei oska sinu keha neid niinimetatud toiduaineid korralikult seedida ja omandada, mis võib viia terviseprobleemideni. Rafineeritud valget jahu on ka töödeldud klooriga ja broomiga, kahe mürgise kemikaaliga, mida on seostatud kilpnäärme ja elundite kahjustamisega.

2) Tavalised külmutatud eined. Suurem osa tavapäraselt valmistatud külmutatud eineid on täis säilitusaineid, töödeldud soola, hüdrogeenitud õlisid ja teisi tehislikke koostisaineid, mainimata tõsiasja, et enamik külmutatud eineid on eelnevalt kõvasti läbi küpsetatud, mis langetab nende toitainesisalduse parimal juhul minimaalsele tasemele (eriti pärast kodus mikrolaineahjus taas üles soojendamist). Kui välja arvata paar üksikut tõeliselt tervislikku külmutatud einete kaubamärki nagu Amy’s ja Organic Bistro, kujutab enamik külmutatud eineid endast põhimõtteliselt suurt haigustekarpi, nii et osta nende asemel alati värsket toitu.

3) Valge riis. Sarnaselt saiaga on ka valgest riisist ära võetud enamik toitaineid ning neist on eemaldatud kliid ja idud, kaks looduslikku koostisosa, mis annavad riisile tema loomuliku pruuni välimuse. Ka niinimetatud “rikastatud” valgel riisil on puudu kõvasti toitaineid, sest keha seedib seda rafineeritud toitu pruunist riisist vägagi erinevalt – viimast omastatakse aeglasemalt ja see ei kergita veresuhkru taset nii äkiliselt kui valge riis.

4) Mikrolaineahjus kuumutatud popkorn. See rafineeritud toit on kinokülastajate lemmik ja meeldib ka tavalisele suupistesõpradele, aga popkorn on üks kõige ebatervislikumatest toitudest, mida süüa on võimalik. Mikrolaineahjus kuumutatud popkorni peaaegu iga osa, alates geneetiliselt muundatud maisiteradest ning lõpetades töödeldud soola ja säilitusaineid sisaldavate kemikaalidega, mida kasutatakse maitse tugevdamiseks, on ebatervislik ja soodustab haigusi. Kõigele lisaks leidub mikrolaineahjus kuumutatud popkornis kemikaal nimega diatsetüül, mis võib su kopsud põhjalikult laastada. Kui sulle maitseb popkorn, siis jää parem orgaaniliste maisiterade juurde, mida saad potis ise popsutada, ning vala need üle tervislike toiduainetega nagu kookospähkliõli, mahetoidul kasvanud lehmadelt saadud või ja Himaalaja roosa sool.

5) Kuivatatud lihatooted nitraatide ja nitrititega. Söögikohtades pakutav liha, suitsuvorst, hot dog’id, peekon ja paljud teised toidupoodides müüdavad lihatooted on sageli täis naatriumnitritit ja teisi keemilisi säilitusaineid, mida on seostatud südamehaiguste ja vähi tekkega. Kui ostad liha, siis vali söögiks selline, mis pole kuivatatud ega töödeldud nitraatide ja nitrititega. Võimalusel osta ka sellist liha, mis on pärit looduslikul mahetoidul kasvatatud loomadelt.

6) Enamik tavalisi proteiini- ja energiabatoone. Selliseid tooteid reklaamitakse sageli viisil, mis jätab mulje, nagu proteiini- ja energiabatoonid on kasulik valik tervisliku toitumise teel. Sageli on asi aga nii, et need toidukorra asendajad sisaldavad töödeldud sojaproteiini, rafineeritud suhkrut, hüdrogeenitud rasva ja teisi toidulisandeid, mis panustavad krooniliste haiguste tekkesse. Muidugi pole kõik proteiini- ja energiabatoonid ebatervislikud – firmad Thunderbird Energetica, Organic Food Bar, Boku Superfood, Vega Sport, PROBAR ja Zing valmistavad kõik tervislikke proteiini- ja energiabatoone. Lihtsalt loe eelnevalt läbi toote koostisosade etiketid, et teaksid, mida ostad.

7) Margariin. Kõikvõimalikes töödeldud toitudes peituv margariin, hüdrogeenitud transrasva sisaldav õli, on midagi sellist, mida tuleks tervise kaitsmiseks iga hinna eest vältida. Vastupidiselt levinud arvamusele ei ole või ja küllastunud rasvad üldiselt ebatervislikud, eriti siis, kui need on saadud kariloomadelt, kes on kasvanud rohusööda, mitte maisi ja sojaga. Kui loomapõhised rasvad sulle ei meeldi, siis vali margariini asemel ekstra-neitsikookospähkliõli või oliiviõli.

8) Sojapiim ja sojal põhinevad lihaasendajad. Üks tänapäeva suurimaid tervisepettusi ehk sojahullus on midagi sellist, millest tasuks end eemale hoida. Kui kõrvale jätta tõsiasi, et peaaegu kõik mitteorgaanilised soja koostisained on geneetiliselt muundatud, on enamik sojas leiduvaid toidulisandeid töödeldud mürgise kemikaaliga, mis kannab nime heksaan ja mida on seostatud sünnidefektide põhjustamise, viljakusprobleemide ja vähiga. Kääritamata soja on ka väga suure östrogeenisisaldusega, mis võib keha loomuliku hormoonitaseme tasakaalust välja lüüa.

9) Dieeditooted. Paljud praegu turult leitavad niinimetatud dieeditooted sisaldavad kunstlikke magusaineid nagu aspartaam (Equal) ja sukraloos (Splenda), mida mõlemat on seostatud neuroloogiliste kahjustuste, seedetrakti probleemide ja sisesekretsiooni häiretega. Paljud dieeditooted sisaldavad ka keemilisi magusaineid, võtmaks toidus rasva ja teiste looduslike ainete koha, mis on eemaldatud kalorihulga kunstlikuks vähendamiseks. Eelista selliste toodete asemel tervislikke toite, mis on looduslikele toiduainetele võimalikult lähedased, kaasa arvatud kõrge rasvasisaldusega toidud, mis on kasvatatud viisil, nagu loodus seda ette on näinud. Seda tehes reageerib su keha üllatavalt hästi.

 

Originaalartikkel ja lisaallikad: Alkeemia.ee