Toeta Telegrami!

Telegram hindab üle kõige inimese vabadust ise valida, millist informatsiooni ta lugeda tahab ja meil on väga hea meel, et oleme saanud seda vabadust juba üle kolme aasta pakkuda.

Vajame lugejate toetust, et ka käesoleval aastal tegusalt edasi toimetada. Sinu ühekordne panus - 10 eurot - on ettemaks terve aastatäie sõltumatu, põneva ja kasuliku info eest. Telegrami lugeja vabatahtliku aastamaksu tegemiseks vajaliku info leiad siit.

Igale toetajale kingitus!

NB! Armas püsitoetaja, kuna tegutseme nüüd MTÜ-na, on toetuse konto number muutunud!

Väärt idee: meditatsioon koolis teeb lapsed rahulikumaks ja targemaks

29. jaanuar 2014 kell 13:45



628x471USA linnade nendes osades, kus elavad peamiselt madala sissetulekuga elanikud, on koolistress igapäevane reaalsus miljonitele lastele, kes kasvavad üles vaesuse, vägivalla ja hirmu keskkonnas. Kõrge stressitase pidurdab õppimist ja õõnestab nii füüsilist kui ka vaimset tervist. Veerand teismelistest kannatab ärevushäirete all, võõrad pole narkootikumid ega ka alaealiste enesetapujuhtumid.

 

 

“Ma olen veetnud linnakoolides päris palju aega ega ole midagi sellist veel näinud,” kirjutab L. Kirp, California Berkeley ülikooli avaliku korra professor 2007. aastal käivitatud õpilaste stressi maandamise ja õppeedukuste tõstmise programmi Quiet Time Program (Vaikne Hetk) kohta.

 

Vaikne hetk

Vaikne Hetk, mis võeti kasutusele paljudes San Francisco ja selle ümbruskonna koolides, võib asjatundmatule seostuda 1960. aastate hipide stiilis om-ümisemisega, kuid reaalsuses on tegemist lihtsa stressimaandamistehnikaga, mis on andnud kiirelt hämmastavaid tulemusi. Kaks korda päevas kõlab klassiruumides gongiheli ning lärmakad noorukid, kes muidu ei püsiks kümmet sekunditki vagusi, sulevad silmad ja keskenduvad oma mõtete vaigistamisele.

See tehnika, mis tegelikult on lihtsalt teise nimetuse saanud meditatsioon, väärib tõsist tähelepanu nii lapsevanematelt kui ka avaliku korra kehtestajatelt, usub professor Kirp.

Muljetavaldav hulk uuringuid näitab, et meditatsiooni lülitamine koolipäeva parandab märgatavalt koolilaste heaolu. Kui San Francisco koolide ülevaataja Richard Carranza saab oma tahtmise, saab tulevikus selline praktika kehtestatud kogu linna koolides.

 

Visitacion Valley põhikooli juhtum

Ülevaataja Carranza entusiasm tugineb Visitacion Valley põhikooli juhtumil: nimelt oli see esimene kool kogu riigis, mis 2007. aastal hakkas lastega meditatsiooni praktiseerima. Linna selles piirkonnas on kuulirahe sama tavaline nagu linnulaul ja enamik koolilapsi tunneb kedagi, kes on saanud tulistamises viga või osalenud ise tulevahetuses. Mõrvad on nii sagedased, et koolis töötab täiskohaga leinanõustaja.

Veel mõni aasta tagasi olid sealsed õpilased suures osas kontrollimatud, nad kaklesid tihti koolikordorides, sodisid seinu ja ropendasid õpetajatega. Nii popitegemise kui ka istuma jäämise näitajatelt oli kool linna kõige hullem. Äärmuseni kurnatud õpetajad jäid alatasa haiguselehele. Ilmselt pole üllatuseks, et ka laste õppeedukus oli väga madal. Kool proovis olukorra leevendamiseks kõikvõimalikke meetmeid alates akadeemilisest nõustamisest, tugiisikute ja tundideväliste juhendajate kaasamisest kuni spordini. Kuid paraku abi neist meetmetest eriti polnud.

Ent tänaseks on need õpilased toonasest olukorrast valgusaastate kaugusel. Vaikse Hetke rakendamise esimesel aastal langes istumajääjate hulk 45%. Järgmise nelja aasta jooksul langes Visitacion Valley kooli klassikursust kordama jääjate arv San Francisco koolide hulgas kõige madalamale. Igapäevane tundides kohalkäimise protsent tõusis 98%-le, mis on kõvasti kõrgem kogu linna koolide keskmisest. Keskmine hinne kerkis märgatavalt. Ligi 20% Visitacion Valley põhikooli lõpetanuist jätkab õpinguid mainekas Lowelli keskkoolis, enne Vaikse Hetke programmi algust oli sellesse eliitkooli suundumine suur haruldus.

Ja mis eriti hämmastav, iga-aastases California Terve Lapse Uuringus (California Healthy Kids Survey)mõõdeti Visitacion Valley Põhikooli lastel pärast meditatsiooniprojekti kooli kavasse lülitamist kõige kõrgem õnnelikkuse tase terves San Franciscos.

 

Ka teised programmis osalejad edukad

Sama positiivseid tulemusi mõõtsid uuringud ka kolmes teises kohalikus koolis, mis liitus Vaikse Hetke programmiga. Näiteks on Burtoni keskkooli õpilastel mõõdetud oluliselt väiksem stressi ja masenduse tase ning kõrgem enesehinnang võrreldes programmis mitteosalevate õpilastega. Koos stressitaseme langemisega on parananenud olulisel määral laste õppeedukus, iseäranis neil, kel enne olid hinded väga halvad. Õpingutes mahajäänute hinded hakkasid pärast prorgammiga liitumist drastiliselt paranema, võrreldes samal tasmel lastega, kes meditatsiooniprogrammis ei osalenud.

California Tulemustestis (California Achievement Test) saavutas emakeeles taseme “vilunud” (Eesti hinnetesüsteemis vastab see hindele “hea” ehk “4”. Toim) Vaikse Hetke koolidest kaks korda rohkem õpilasi kui teistest koolidest, matemaatikas oli see vahe veelgi suurem.

Programmiga liitunud koolide õpetajad on tunnistanud, et tunnevad end nüüd emotsionaalselt vähem kurnatuna ja on paremas vormis kui enne.

Uuringud näitavad õpilaste tulemustes väga suurt efekti, märgib ülevaataja Carranza. Koostöös teiste California piirkondade koolidega oleme arendamas uusi standardeid, kus laste elukvaliteedi parandamisel kannavad elutähtsat rolli lisaks akadeemiliste tulemuste kõrval ka sotsiaalsed ja emotsionaalsed faktorid. See on valdkond, kus programmil Vaikne Hetk võib olla väga suur mõju ning ma sooviks selle levikut rohkematesse koolidesse, ütleb Carranza.

Kuigi tegu pole mingi võluvitsaga on tegu siiski paljude potentsiaalsete tulevaste eluheidikutest õpilaste jaoks pöördeliselt elu muutva meetmega. See on piisav põhjus selleks, et lülitada meditatsiooni praktiseerimine igapäevase koolirutiini osaks.

 

Mida see tehnika endast kujutab

Vaikse Hetke programmi tuumaks on transtsendentaalne meditatsioon. See on lihtne ja kiirelt omandatav tehnika, millesse ei ole segatud ühtki religiooni, filosoofiat ega spetsiifilist elustiili.

Vaikne Hetk toimub kaks korda päevas 15 minuti pikkuste pausidena, mil õpilased ja õpetajad istuvad mugavalt üheskoos suletud silmi, lastes vaikuses oma tormleval meelel vaibuda ja pingetel minema kanduda, kontakteerudes oma sisemise rahu ja rõõmu allikaga. Selline vaimne puhkus võimaldab emotsionaalselt tasakaalu leida ja parandada valmisolekut õppetööks. Laste kommentaaridest Vaikse hetke kohta on tuntav suur rahulolu ja kergendustunne: “See on päeva parim aeg.” Pärast meditatsiooni on tuju hea ning suhted kaaslastega sõbralikud.

Üle 340 avaldatud teadusuuringu tunnistab meditatsiooni tõhusust tervise ja õpitulemuste parandamisel. Selline lähenemine on õpilaste, lapsevanemate ja õpetajate suure toetusega omaks võetud sadades avalikes ja erakoolides üle maailma – Austraalias, Suurbritannias, Ugandas, Indias, Keenias, Balil, Tais ja Uus-Meremaal.

 

Vaata videot:

 

Allikad: Sfgate.com; davidlynchfoundation.com

Foto: www.sfgate.com / Lea Suzuki, The Chronicle

 

Toimetas Liina Liisveld